- Revista Flacara - http://revistaflacara.ro -

www.4arte.ro – un site de bun-simţ, născut dintr-o frustrare

Arta nu e o afacere în România, nici cultura sau informaţiile culturale.  Nici în on-line  lucrurile  nu stau diferit. Spre  deosebire de blogurile prospere, nişate economic, cele  „culturale” rămân doar cu  „plăcerea” de  a  împărtăşi o  informaţie. E şi  cazul  site-ului www.4arte.ro [1], de care  se ocupă Cristina Mitrea.

❙     Spuneţi-ne, vă rog, câteva cuvinte despre 4arte.ro…

– 4arte.ro este un site cu informaţii și comentarii culturale, de  al cărui  conţinut mă ocup eu în principal și la care mai primesc ajutor de la soţul meu și de la o mână  de prieteni. Nu  este  firmă,  nu  este  instituţie de presă,  nu avem  un buget,  este un proiect în care toţi cei implicaţi activăm de plăcere, atât cât ne permite timpul, fără salariu sau prime de Paște și de Crăciun.

 

❙     Care este povestea site-ului? De unde nevoia de a lansa un site cultural, printre celelalte deja existente?

– Lansarea acestui site a venit nu din dorinţa de a concura cu cele existente sau din dorinţa de câștig  material – în ceea ce mă privește, nu am deloc spirit de afacerist şi nu am un cult al banilor. Ideea s-a născut dintr-o frustrare. În 2008 lucram la un ghid tv unde nu aveam posibilitatea să mă întind prea  tare nici cu subiectele și nici cu numărul de caractere și mă enervam  constant, așa că soţul  meu  mi-a zis într-o zi: „Dar  de ce nu-ţi  faci tu un  site, ca să scrii acolo tot ce vrei?” Urmarea a fost că un prieten care se pricepea la web design a pus  site-ul  pe picioare din punct de vedere tehnic și în ianuarie 2009 i-am dat liber pe internet.

 

❙     Ce are diferit 4arte.ro faţă de alte site-uri din acelaşi domeniu?

– N-am  stat să mă uit pe lângă  mine  când am  făcut  acest  site,  având în  vedere că  nu voiam să concurez cu nimeni. Nu pot compara 4arte cu alte site-uri culturale pentru că majoritatea beneficiază de susţinere financiară, așa că își permit să aibă și redactori pe care să îi plătească,  să  investească și  în  optimizare… noi funcţionăm doar  pe bază  de pasiune și bună-voinţă. Eu  zic  că  diferenţele ţin  de  alegerea subiectelor – urcăm pe site ce ne place nouă, nu ce e „în trend“ sau ce ne impune șeful – și, oricât ar părea de amuzant, mai ţin și de modul de  exprimare. Pentru că  multe   site-uri bine cotate  au articole  scrise  cu greșeli  gramaticale și de exprimare care ar face să râdă  și un copil de clasa a patra.

 

❙     Căror consumatori de artă vă adresaţi mai exact? Vă întreb pentru că arta e totuşi un domeniu extrem de vast, pe care nu îl poţi cuprinde într-un „singur gust”.

– Ne  adresăm celor  care  ne  împărtășesc preferinţele, chiar dacă ei sunt  puţini sau foarte puţini. Cei care  iubesc  muzica de  calitate, cărţile  interesante, cei care  merg  la  teatru și care  apreciază și un  film de  artă,  nu  doar  un blockbuster de Hollywood, cei care vor să meargă la o expoziţie de fotografie sau la un atelier de pictură vor găsi mereu la noi câte un articol pe gustul lor.

 

❙     În prezentarea siteului citesc că vă asumaţi doar rolul de consumatori de cultură, nu de critici specialişti. Nu slăbeşte asta din calitatea opiniei?  Pentru   că  românii, şi atunci când e vorba de cultură, au un cuvânt greu de spus, totul se dezbate, de multe ori cu vărsări de sânge…

– Nu  ne putem asuma rolul  de  critici  din simplul motiv  că… nu  suntem critici.  Eu sunt absolventă de Jurnalism, colegele  mele au terminat  Literele,  colegii  bărbaţi sunt  absolvenţi de  Politehnică, Medicină și  Artă  fotografică. Însă tuturor ne place să citim cărţi, să mergem la concerte,  să facem  fotografii și deci  scriem despre ele din această  perspectivă, a consumatorilor  de cultură.

 

❙     4arte.ro are o strategie culturală?

– După cum probabil v-aţi lămurit din răspunsurile de până  acum,  critici de artă nu suntem,  buget  nu  avem,  nu  ne  interesează ce se întâmplă pe alte site-uri, deci probabil n-o să vă surprindă nici faptul că nu avem vreo strategie. Cu toţii avem  joburi  care ne ţin ocupaţi mare parte  a zilei, iar  de  4arte ne ocupăm când  ne permite timpul, deci nu poate  fi vorba  de vreo strategie. Dacă  vreţi,  4arte e  locul  nostru de joacă și de relaxare.

 

❙     Cum vă alegeţi subiectele? Există și niște criterii de selecţie?

– Știrile provin în general din comunicatele pe care le primim de la partenerii noștri cu care suntem pe aceeași  lungime de undă, dar  și de la alte persoane care ne trimit  diverse informaţii considerând că s-ar potrivi pe site. Unele se potrivesc, altele  nu  și  atunci   pe  acestea  din urmă nu  le folosim.  Evităm  să postăm informaţii  care nu corespund cu ceea ce noi considerăm că  înseamnă  calitatea, pentru  că  nu vrem  să ne fie jenă cu ceea ce apare pe site.

 

❙    Se pot face bani dintr-un site cultural cum e 4arte.ro?

– S-a întâmplat ca în trei ani și jumătate să avem  câteva  reclame  pe site, mai puţine decât degetele de la o mână,  deci nu cred că se poate spune că am făcut bani din 4arte. Câștigul este acela   că,  având  relaţii   strânse  cu  diverși oameni din  PR,  avem   acces  gratuit la  cărţi bune  și la foarte  multe  evenimente culturale pentru care altfel ar trebui să plătim destul de mult.  Pentru mine,  de exemplu, cea mai mare răsplată și bucurie legată  de 4arte a fost când am primit un mail de la George  Arion,  pe care nu îl cunoșteam personal, în care mi-a mulţumit  că  am  scris  o  recenzie   foarte  pertinentă pentru una dintre cărţile dumnealui.

 

❙     Astăzi, tot mai  multă lume  îşi ia informaţiile de pe internet. Oamenii recurg tot mai des la realitatea virtuală, chiar nevoia de cultură îşi găseşte aici corolar, de la filme şi muzică, până la cărţile citite on-line. Credeţi  că putem începe să vorbim de o nouă paradigmă, să-i spunem cultura on-line?

– Nu  știu  dacă  se poate  spune că există  o cultură exclusiv   on-line,   pentru că,  până   la urmă, orice se află în on-line  fie începe,  fie se termină în off-line.

 

❙     Printre atâtea rubrici culturale, aveţi şi una care se intitulează Televiziunea simpatică. De unde ideea?

– Eu  una  nu  mă  pot  uita  la TV decât  la filme, la meciuri și la documentare, pentru că în rest am impresia că toate  show-urile  și emisiunile  sunt  pentru indivizi cu un IQ sub 100. Așa că am zis să aleg pentru 4arte câteva lucruri drăguţe pe care să le poţi  vedea la TV fără să simţi  că ţi se aplatizează creierul și care să nu iasă, totuși, din profilul artistic al site-ului: anumite  filme,  seriale,  emisiuni culturale, desene animate pentru cei mici.

 

❙     Contează „ambalajul” – chiar dacă vorbim de un site – când e vorba de artă?

– Ambalajul e important în orice  situaţie, pentru că orice lucru e văzut mai întâi din exterior.  Însă  ca site,  dacă  la nivelul ambalajului stai bine, automat trebuie să stai bine și la o privire mai în amănunt, pentru că dacă nu e decât suprafaţa de tine, e clar că nu vor rămâne să te urmărească nici măcar  superficialii.

 

❙    Cât de bine credeţi că se vinde arta on-line în România?

– La noi, pentru cei mai mulţi  cultura înseamnă să ieși duminica la mall și să vezi un film  comercial sau  să te duci  la un  picnic  cu mici, bere și manele. În ziare cultura nu aduce tiraje  mari,  la tv cultura nu  face rating… dar, așa puţini cum  suntem cei implicaţi și interesaţi, măcar  existăm și ne manifestăm pe unde putem.