ALMANAH FLACARA

Codul bunului-simț în Deltă

September 20th, 2012, com Un comentariu

DEZBATERE |  Să reduci  viteza  la  întâlnirea   cu  alte   ambarcațiuni  cu  vâsle, să nu  te  deplasezi cu  viteză mare pe canalele înguste, să nu arunci gunoiul în apă,  să nu folosești bărci  cu motoare  de putere mare în zona protejată. Acestea sunt  doar  câteva dintre   regulile  Codului   de   bun-simț  al  Deltei Dunării  lansat la „Romanian Boat Show 2012“.

Delta Dunării bucură turiştii an de an prin frumuseţea peisajului său,  prin  bogăţia şi diversitatea florei şi faunei de aici. Apariţia bărcilor   cu  motoare puternice, dotate cu  mulţi  cai putere, care se plimbă nestingherite cu viteze ameţitoare pe canalele mari ca şi pe canalele mici perturbă de câţiva  ani încoace echilibrul natural al Deltei punând în pericol existenţa acestui  ecosistem minunat, dar  şi viaţa  locuitorilor zonei.  Asociaţia Ivan Patzaichin Mila 23, Asociaţia Salvaţi Delta Dunării, Asociaţia de Ecoturism din România împreună cu organizatorii Romanian Boat Show au decis să spună stop situaţiei intolerabile elaborând un Cod al bunului-simţ   în  Delta Dunării  lansat   cu  ocazia  desfăşurării binecunoscutei expoziţii anuale Romanian Boat Show 2012. Expoziţia s-a aflat la ediţia cu  numărul şapte  şi  a  reunit peste  20 de  expozanţi de  am barcaţiuni şi echipament nautic.

La lansarea codului au participat  cvadruplul campion olimpic Ivan Patzaichin – preşedintele Asociaţiei Ivan Patzaichin Mila  23,  Teodor   Floru  –  vicepreşedintele aceleiaşi  asociaţii, jurnalistul Liviu  Mihaiu – preşedintele Asociaţiei Salvaţi Delta, Ovidiu Rebegel – General Manager al firmei American Nautics, dar şi creatorul ambarcaţiunii eco denumită sugestiv canotcă, dl Paul Vasiliu – un alt împătimit şi mare iubitor al Deltei Dunării. Cei  prezenţi la  eveniment au vorbit  în  primul  rând  despre  necesitatea apariţiei şi conceperii unui cod  de  bun-simţ pentru zona amintită.

Ivan  Patzaichin a declarat: „Noi venim  cu o propunere de cod supranumit al bunului-simţ şi încercăm ca toată  lumea  implicată în zona Deltei să vină cu idei şi, împreună, să reuşim să găsim o cale de mijloc să trăiască cu toţii în condiţii foarte bune din care oamenii şi Delta să câştige. Am elaborat codul  după ce am discutat cu oameni de la Rezervaţia Biosfera Deltei, cu localnici şi specialişti  în  construcţia de  bărci. Aşteptăm şi alte propuneri, pentru ca, la final, să existe o protecţie şi pentru localnicii care au nevoie să se deplaseaze şi să trăiască în Deltă  şi pentru turiştii sosiţi  la recreere în aceste locuri şi pentru flora şi fauna Deltei în sine. Din păcate,   chiar  şi  localnicii,  nu doar turiştii care vin cu bărci puternic motorizate, nu mai au responsabilitatea locurilor în care trăiesc.  Încercăm să-i  responsabilizăm prin  asociaţia noastră.  Am  trăit  momente în  copilăria mea când nu existau nici legi,  nici  coduri dar  oamenii ştiau singuri să respecte şi să protejeze natura fiindcă era sursa lor de venit. Propunem ca noul cod să fie agreat de ambele  tabere: proprietarii de bărci cu motoare şi cei de bărci cu vâsle. Noi nu excludem nici motoarele, nici bărcile cu vâsle, nimic. Nu ne opunem  nici unui mijloc de transport, oricât de puternic. În Deltă se poate  circula ca într-un oraş: pot exista şi bulevarde, dar şi alei. O barcă poate naviga cu o viteză mai  mică  într-o  zonă  protejată sau, cu un motor mai mic, într-o rezervaţie. Codul propus va primi o definitivare după care vom stabili  o  regulă clară  şi  poate chiar o lege.“

Cvadruplul campion olimpic a arătat, de asemenea, că astăzi:

„Comoditatea e mare  la tineri. Lor le e mai uşor  să meargă cu motorul şi se duc cu el şi peste flori şi peste zona protejată. Anul  trecut  am  creat  şi lansat canotca (o barcă cu vâsle, o combinație între canoe şi lotcă – n.r.) în ideea de a-i tenta mai ales pe tineri şi copii. Nu uitaţi că Delta a fost mult  timp  pepiniera care a dat campioni olimpici şi mondiali, iar în ultimii  10-15 ani nu a mai  apărut nici unul fiindcă pentru ei e o ruşine acum  să se urce  în  barcă  şi  să  vâslească. Tot anul trecut am iniţiat un concurs de bărci cu vâsle la Mila 23 pentru copii şi tineri dotat cu premii, nu foarte mari, dar pentru  cei  de  acolo  erau  importante. Nu s-au urcat decât trei echipaje în bărci, iar restul stăteau pe  margini şi  făceau glume de genul: Uite-i şi pe proştii ăştia, au ajuns să tragă la vâsle! Pentru ei să tragi acum la rame a ajuns o ruşine. Vom încerca să creăm  centre  pentru sporturi nautice, unde  să  vină  mulţi sportivi – foşti campioni mondiali  şi olimpici  pe  care  copiii Deltei nu-i cunosc – şi să-i înveţe şi să le explice că mişcarea face bine  şi astfel  să retrezească în aceste locuri tradiţia de a deveni campioni olimpici.   Încercăm prin canotcă şi prin aceste centre să îi atragem pe cei tineri  spre vâslit.“

Creatorul canotcii, Paul Vasiliu, a atras  atenţia la conferinţa de presă  că o mare vină în ceea ce  priveşte distrugerea biodiversităţii Deltei  Dunării şi un motiv  în plus  care a dus  la elaborarea codului de bun-simţ a reprezentat-o prezenţa turiştilor – posesori de bărci cu motoare puternice –  în  aceste  locuri, prezenţă atât de gălăgioasă încât trebuie neapărat să i se impună nişte  reguli.   „Turistul trebuie să înţeleagă – şi nu doar  el – că orice gunoi aruncat din barcă în apă  înseamnă să  faci  o  agresiune asupra naturii. Autorităţile trebuie să realizeze demarcarea traseelor cu viteză mare şi viteză mică  şi să se afişeze  clar că în zona cu biodiversitate trebuie să circulăm la rame sau cu ambarcaţiuni  cu motoare electrice ori cu motoare de putere mică. Un motor   puternic, folosit  pe  un canal  de  navigaţie mare,  gen cel între Crişan şi Mila 23, trecut pe un canal îngust cu o lăţime de două ori lăţimea bărcii  va distruge vegetaţia din maluri şi va îndepărta vietăţile din apă. Cei care  avem  motoare puternice, atunci  când  ne întâlnim cu oamenii  care au bărci cu motoare mici, ambarcaţiuni cu remorcă, sau – pur şi simplu – dotate doar cu  vâsle,  trebuie să  reducem din timp viteza la întâlnire, să nu deranjăm bărcile  mici,  fiindcă acestea  pot avea accidente, pot lua  apă  şi  le  punem viaţa  în pericol proprietarilor lor.“

Taguri:

Comentarii

  1. RaduXXL says:

    Oamenii care traiesc , acolo sau au un business acolo , nu pot reduce la fiecare pescar , pt ca ar face de 2 ori timpul care il face normal, si ar consuma de 2 ori mai multa benzina … \va rog frumos nu va mai plangeti ca nu reducem , ca daca am reduce am face si val mai mare si oaguba noua … (P.S. In Spania , pe Ebru , nu ai voie sa mergi cu barca ta …. Trebuie sa sustii bussinesul local

Comenteaza