Dan Grigore: „Cred că Marea Muzică nu trebuie să ajungă la marele public“
November 3rd, 2011, Radu Pocovnicu Comenteaza TweetDan Grigore. Pianist. Membru CNA. Membru în „Clubul Aristocratic Rapid”. Ce-am omis? Dan Grigore este una dintre cele mai pregnante personalităţi ale muzicii româneşti de azi. Dan Grigore ne primeşte acasă la el. Îşi cere scuze că e în tricou şi cu nişte pantaloni care sunt „tociţi în genunchi, din cauza pianului.” Îl înţelegem. E într-o pauză creatoare.
În acel timp în care studiul pentru următorul concert are întâietate. Ce-i drept, Dan Grigore s-a cam zgârcit în ultima vreme, nu prea mai cântă. Crede că un artist nu poate să sară dintr-un concert în altul, fără să facă concesii calităţii. „De pildă, când eram student la Sankt Petersburg, aveam la clasă o doamnă profesoară care ţinea la această dogmă, de a studia în permanenţă, cu record de ore lucrate. Dar nu întreba nimeni dacă se studiase concentrat, sau prin reflexe mecanice îşi făcuse partea de mecanism digital. Eu eram foarte rebel, am trăit adevărate puneri în discuţia clasei. Într-o zi, în loc să studiez norma de ore propovăduită, eu m-am dus într-o pădure de mesteceni. În acea seară trebuia să cânt Chopin. Eu, cu o franzelă în mână, m-am plimbat prin pădure şi am ros din franzelă. Mai târziu m-am întâlnit cu profesoara care m-a întrebat unde am fost, mă căutase… Păi am fost în pădure, i-am spus. Să mă încarc de Chopin. Ei, să te încarci. Trebuia să studiezi! Dar în acea seară mi-a ieşit cel mai bine Chopin… De-atunci, profesoara a lăsat-o mai moale, iar mai târziu, când am avut un concert iar ea a venit să mă vadă cu clasa ei de atunci, s-a mândrit cu mine şi m-a dat exemplu: ia uite ce elev am avut eu, ce-am scos din el! Pe furiş, o fostă colegă de-a ei mi-a zis: Bine ai făcut că n-ai ascultat-o!”
Câtă înrâurire a avut şcoala rusă în formarea lui Dan Grigore? „Eu nu sunt un produs al şcolii ruse! Eu sunt un produs al şcolii româneşti, cu nişte altoiuri de muzică rusă şi austriacă (n.r. – Dan Grigore a studiat muzica şi la Viena). Nu port pecetea muzicii sovietice. În general, eu n-am crezut şi nu cred în şcoli, cred în profesori. Sigur că există şi şcoli bune. Un exemplu este şcoala de canto din România, unde sunt nişte profesori foarte buni. Pleiada de cântăreţi care au studiat aici demonstrează acest potenţial. Asta în ceea ce priveşte şcoala de canto. Nu şi în materie de pianistică. Eu cred în relaţia maestru-discipol, în secretul, în tainele ei. Dacă există şansa ca şi un tânăr să creadă asta, înseamnă că ne putem întâlni pe nişte coordonate. Cum zicea domnişoara Muzicescu (n.r. – Florica Muzicescu, profesoara lui): „Suntem ca doi telegari care s-au înhămat la o căruţă. Dacă unu trage hăis, şi altul cea…” Istoria picantă cu doamna Muzicescu spune că profesoara avea obiceiul să-l întrerupă des din studiu, pentru a-l corija, fapt care ajunsese enervant pentru pianist. „Îi explicam pedagogic care era greşeala pedagogică pe care o făcea: Mă aştept să mă opriţi! – îi atrăgea Dan Grigore atenţia. Ştia că nu e bine, încerca să se abţină, dar nu-şi putea ţine promisiunea. Era foarte entuziasmată de elevii altora, iar pe ai ei îi teroriza. Trebuia să mă apăr, altfel riscam ca reflexul ăsta să fie fatal.”
„Am trăit această criză, am început această luptă cu autoritatea ei, cu această metodă puţin cam târziu. A fost o perioadă în care m-am luptat cu acest reflex, nu mai puteam să cânt. Da, am avut momente când blocajul a existat. La polul opus, tot la Sankt Petersburg, am avut o profesoară extraordinară, de muzică de cameră şi artă a acompaniamentului. Ea mi-a redat plăcerea de a cânta…” Totuşi, îşi readuce aminte cu plăcere de „perioada rusă”… „Mi-aduc aminte cu drag de anumite scene din perioada aia. De un concert de la Sankt Petersburg, unde am cântat un recital şi unde în piesele de mare dificultate tehnică nu am cântat foarte curat, cu simpatizanţi, degete care apucă şi alte clape. Am avut atunci cam mulţi simpatizanţi şi eram cătrănit de murdăriile ălea. Publicului nu-i apar aşa, îţi apar ţie pentru că dilaţi foarte mult, fiecare secundă e împărţită în factori primi, te ajută să conştientizezi simţul muzical şi urechea. Dar m-a liniştit un profesor de pian în vârstă, de modă veche. Mi-a zis să nu fiu supărat că am mai dat pe de lături. Din ăştia care îndrăznesc şi se aruncă cu capul înainte iese câteodată un mare pianist! Din ceilalţi nu – mi-a spus el.”
„Nu se poate la luptă fără victime. Câştigarea bătăliei, asta e important şi într-o piesă de virtuozitate. Că te baţi cu eroul negativ şi câştigi o victorie, şi publicul adoră asta. Vrea să asiste la o bătălie în care protagonistul câştigă.” Bine, bine, dar cu cine se luptă un pianist, domnule Dan Grigore?! „În primul rând cu el însuşi, cu inerţiile lui, cu prostiile lui, e un proces foarte laborios, când mintea şi sufletul pianist capătă formă, să servească muzicii. Trebuie să capteze şi să redea un anumit tip de emoţie, care nu e emoţia de fiecare zi.” O bătălie care exhibă. Corpul pianistului… E aici un zbucium. Ceea ce se aude, dar şi ceea ce se vede. „Într-adevăr, mai ales de când există această jucărie, televizorul. Astăzi se poartă citirea pe faţă a emoţiilor pe care trebuie să le transmită un artist.” Un act intenţionat? „La unii da. Eu am o mare îndoială faţă de unii pianişti internaţionali care sunt frumoşi când cântă. Pe faţa lor se văd sentimentele, dar mai puţin se văd în sunet. Pe mine mă interesează în primul rând ceea ce se aude.” Se disociază, se conjugă cele două aspecte legate de simţurile noastre? „Dacă citeşti în cheie predominant vizuală, la unii artişti s-ar putea să-ţi scape esenţialul.”
„Există artişti anti-charismatici care nu cuceresc prin mecanismul exterior al fiinţei lui, ci prin ceea ce cântă şi sunt artişti charismatici care cuceresc prin simpla lor prezenţă. Există şi o pseudocharismă a promovării.” O nouă strategie? Un atribut împrumutat din domeniul showbiz-ului? „Şi în muzica cultă trebuie să se vândă discuri. Mai nou, apar cancan-uri. Artişti celebri de operă sunt filmaţi acasă, în cuplu, că s-au certat, au divorţat. Unii acceptă, probabil că o să-l accepte tot mai mulţi. Dacă nu o fac, sunt rejectaţi. Trebuie să înţeleagă asta, un impresar tratează mereu lucrurile sub rigorile aspectului comercial. Eu am o afacere, trebuie să câştig bani.” Există o tendinţă în muzica cultă internaţională care face desuetă sobrietatea specifică acestui domeniu. Patricia Petibon sau Edvin Marton sunt astfel de artişti. Muzica lor devine o parte, un aspect integrant în ceea ce am putea numi, generic, spectacol. E un fenomen izolat sau o repliere a muzicii culte la condiţiile vieţii actuale?
„Este un fenomen care se datorează şi acestui efect al comercialului asupra muzicii. Muzica se adaptează la condiţii comerciale din ce în ce mai dure. Dar eu cred că marea muzică nu trebuie să ajungă la marele public, marele public trebuie să ajungă la muzică. Muzica, la fel ca Liturghia, se face în temple speciale, iar marele public trebuie să facă un mic efort să ajungă acolo. Altfel e un nonsens, o scoatere a muzicii de sub efectul ei sacralizant.” O viziune elitistă, domnule Dan Grigore… „Dar mi-o asum. Aceasta nu exclude posibilitatea fiecărui om de a accede la ea, aşa cum un om poate accede la Divinitate. Trebuie doar să-şi dorească asta.”
Ce muzică aţi ascultat astăzi? „Ceaikovski, Octombrie. Am studiat puţin, mă gândesc să ofer un bis la concertul de săptămâna viitoare (n.r. – interviul a fost realizat la mijlocul lunii octombrie), unde voi cânta Beethoven. Lumina primăvăratecă şi absolut verde a concertului de Beethoven ar merge cu ceva tomnatec şi dureros de melancolic. Cum e acest Octombrie. Concertul de Beethoven e în Sol Major, iar Octombrie, în Sol Minor. Omonime tonale care se potrivesc, ca o potriveală zi-noapte. O stea dublă…”
În încheiere, permiteţi-mi să vă citesc un fragment din interviul pe care i l-aţi acordat domnului George Arion, în 1996, la relansarea revistei Flacăra.
Surprins?
– De ce?
Fiindcă, domnule Dan Grigore, după o lungă perioadă de timp îmi reiau seria de interviuri cu personalităţi ale literaturii, ale artei, începând cu dv.
– Ştiu şi eu ce să răspund? Poate fi vorba de o pură curiozitate. Sunteţi curios să vedeţi cum gândesc, ce gândesc.
Nu numai de asta.
– Poate n-aţi găsit pe altcineva liber.
Ei, asta-i bună!
– Mă dau bătut. Spuneţi-mi dumneavoastră!
Poate mai târziu.
– M-aţi făcut curios.
Eu sunt şi mai curios să aflu nu cum v-aţi apropiat de muzică – aţi făcut în mai multe rânduri mărturisirea că, printr-o şansă a biografiei, în casa părintească se afla o pianină care v-a atras ca un magnet. Dar cum s-a făcut apropierea de celelalte arte?
– Da, un prim model a fost bunicul meu dinspre mamă. Avea trei hobby-uri: vioara, poezia şi pictura. Avea o vioară veche foarte bună la care scârţâia din când în când, umbla însoţit de nenumărate caiete şi foi volante pe care-şi nota gândurile, scria poezii, articole, eseuri. Avea o pasiune enormă pentru citit şi a fost primul meu dascăl de desen şi pictură. Am făcut cu el câteva copii după Luchian, după Grigorescu; mă fascina o imensă cutie de acuarele care mirosea extraordinar de bine şi în care erau nişte culori foarte bune. Îmi aduc aminte cu ce plăcere am lucrat într-o vară la celebrele Anemone. Am făcut câteva copii din ce în ce mai reuşite – după aprecierile bunicului – probabil, ceva din această atmosferă de vase comunicante între pasiuni, între plăcerea de a citi, de a picta, de a scrie şi de a cânta mi s-a transmis şi mie…”
O ultimă întrebare. Una… poliţistă. Domnul George Arion v-a ascuns atunci până la final motivul pentru care v-a ales pe dv. pentru interviu. Ei, între timp aţi aflat de ce? „Nu! Puteţi să-mi spuneţi dv.?”
Din păcate, nici eu nu ştiu…
Sunt melomanii, aceşti admiratori ai frumosului, amatori de cancan-uri? „E nevoie de acel zumzet care precedă apariţia oricărui artist şi care este renumele lor.”
Un meci important al „Rapidului“ sau un concert la fel de important?„Nu pot să recunosc că, dacă e un concert foarte important, cum a fost concertul orchestrei din Israel, din cadrul„Festivalului Enescu“, dirijat de Zubin Mehta, nu pot să mă mai gândesc la „Rapid“, oricât aş fi de fărăleac. Totuşi, sunt şi un pârlit de muzicant, nu ai mereu ocazia să vezi un asemenea concert.”
În primul rând,„Deşteaptă-te române“ mi se pare un cântec foarte vechi, patinat. Şi trist. Şi astăzi tot „Deşteaptă-te române“? Dar voi când vă mai deşteptaţi?
Apropo de şcoala românească de muzică, cum merge ea acum? „Prost! Dar nu numai aici.”
text Radu Pocovnicu, foto Octavian Tibăr
nr. 11 / noiembrie 2011 Tweet