FILM: Melancholia; Casa de vis; Loverboy
November 4th, 2011, Andrei Ichim Comenteaza TweetMelancholia
Sfârşitul lumii văzut de un necredincios
Pe scurt, un disaster-movie făcut de Lars von Trier. Primul strat al interpretării ar fi următorul: dramele personale în faţa sfârşitului iminent al lumii. Relaţiile umane rămân la fel de problematice şi în momentul în care toţi urmează să dispară. Din acest punct de vedere nu se schimbă multe. Primele imagini ale filmului, redate în slow-motion, spre deosebire de filmatul din mână specific filmelor lui Trier, sunt de mare efect: calul preferat, nepoţelul pe care îl iubeşte, ea în rochia de mireasă. O contemplare a lucrurilor care ţin de universul intim al personajului principal. Pe lângă frustrările legate de incapacitatea oamenilor de a relaţiona în mod real, chiar în faţa tragediei, mai există ceva care face acest film foarte special. Cum am spus mai sus, Lars von Trier dă dovadă de compasiune faţă de personajele lui, dar, în acelaşi timp, le distruge complet. Ca şi cum nu ar exista. De aici şi subtitlul. Există un cert umanism în viziunea regizorului, dar este lipsit de orice substrat religios. Nu există nimic sfânt, în afară de câteva lucruri intime şi profunde care ne definesc. Lucruri ce nu au nevoie de Dumnezeu pentru a exista. Aş mai vrea să menţionez sunetul de la începutul filmului, atât de puternic încât îţi dă o stare de disconfort fizic, care te transpune „acolo“. În plus, personajul principal, femeia care renunţă la a se căsători cu puţin înainte de trecerea meteoritului, e aproape nebună, ca-n piesele de teatru. Cel care nu se poate integra va intui cel mai bine sfârşitul lumii şi-l va îmbrăţişa.
Regizor: Lars von Trier
Actori: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg
Durata: 136 de minute, Zentropa, Danemarca
Recomandare: „Medea“, filmul din 1988 al lui Lars von Trier. Acesta este poate la fel de producător de angoase ca şi „Melancholia“.
Casa de vis
Un banal spook-story
Will Atenton este un editor de carte care îşi lasă slujba din New York pentru a se muta împreună cu familia sa, soţia şi cele două fetiţe, într-un orăşel izolat din New England. Dar nici nu apucă să se instaleze bine când descoperă îngroziţi că noul lor cămin a fost scena crimei pentru o mamă şi copiii ei. Întregul oraş e convins că vinovat e soţul care le-a supravieţuit. Câteodată, mai rar ce-i drept, premisa unui film, deși poate părea banală, dă naștere unei povești de calitate. Mai ales dacă este însoţită de niște actori de calibru și un regizor competent. În cazul de faţă avem de-a face cu toate aceste atribute, dar, din păcate, rezultatul nu este prea reuşit. Mulţi, poate, se vor entuziasma la auzul unor nume ca Rachel Weisz (The Fountain) sau Naomi Watts (Mulholland Drive). Cei pasionaţi de filme de acţiune vor fi încântaţi de prezenţa unui Daniel Craig (James Bond-ul din prezent). Prezenţa celor trei nu reprezintă nici o garanţie a calităţii peliculei. Un banal thriller, bazat pe o casă bântuită, un subiect arhi-cunoscut şi folosit.
Regizor: Jim Sheridan
Actori: Daniel Craig, Naomi Watts, Rachel Weisz
Durata: 92 de minute, Morgen Creek Productions, SUA
Recomandare: Naomi Watts a jucat în „The Ring“, un remake după un film horror japonez. Acesta este cu mult peste „Casa de vis“.
Loverboy
Romanţe de periferie
Filosofia filmului se poate rezuma simplu: în rău există şi bine, iar în bine există şi rău (citat aproximativ din film). Un tânăr racolează fete pentru a le trimite la prostituţie în străinătate. Pe parcurs se şi îndrăgosteşte de unele dintre ele, apoi le constrânge să plece. Interesant este cum le constrânge: le minte, victimizându-se, înscenându-şi accidente. O constrângere afectiv-emoţională, deci, pe care o regăseşti în orice relaţie. De asta nici nu-l poţi judeca prea aspru pe loverboy, pentru că îl poţi înţelege. Dacă noi nu mergem până acolo, este poate pentru că nu trăim într-un mediu defavorizat. El face asta pentru a trăi, ceea ce nu înseamnă că este un simplu sociopat. Ce mi-a plăcut la filmul lui Cătălin Mitulescu este că redă atât de bine intimitatea. Deşi joacă tot George Piştereanu şi Ada Condeescu, să nu vă aşteptaţi la un nou Eu când vreau să fluier, fluier. Doar faptul că sunt aşezaţi tot la periferia societăţii, acesta fiind singurul lucru în comun.
Regizor: Cătălin Mitulescu
Actori: George Piştereanu, Ada Condeescu, Coca Bloos
Durata: 94 de minute, Strada Film, România
Recomandare: „Periferic“, filmul lui Bogdan George Apetri. Poate fi vizionat şi on-line.
nr. 11 / noiembrie 2011 Tweet