Homocea – harta însângerată a vitelor
May 14th, 2012, Radu Pocovnicu Un comentariu TweetRomânia provincială, în miezul ei. Unde „jupuiești“ toate imaginile frumoase de la suprafață și intri… în carne. La Homocea poți să închizi ochii când intri. Dar când îi deschizi…
La margine și la centru
În „abatoarele tradiţionale“, sacrificarea animalelor a rămas încă un proces rudimentar. Terifiant pe alocuri. De fapt, n-aş vrea să generalizez. Nu ştiu decât ceea ce văd. Eu l-am văzut mai demult. Acum, am simţit doar mirosul sângelui. Spectacolul dintr-un abator tradiţional – o expresie de fapt a metodelor de sacrificare a animalelor mari şi a procesării cărnii: bovine, ovine, porcine – e încă bestial, de aceea şi vei intra cu greu într-un astfel de loc, dintr-o poziţie oficială. Prima mea intervenţie, mediată de un om al locului – pe lângă un abator de provincie – s-a lovit de un zid. Fără ziarişti, fără asistenţă. Poate din cauza fricii de presă, deşi mi-am declarat intenţiile paşnice de la bun început. „Vă fac şi publicitate, dacă vreţi! Numai să mă lăsaţi înăuntru. Nu fac anchete, investigaţii. Nu vreau să vă fac rău. Eu sunt un ziarist mai romantic, mă interesează doar atmosfera…“ Zadarnic. Nu doar eu m-am izbit de refuz, ci toţi colegii mei care au apelat diverse companii. „Masoneria cărnii“ îi interzice publicului spectacolul ei sângeros, de la micile firme, până la companiile naţionale şi internaţionale. Un prieten îmi spune că, într-un abator de provincie pe care-l cunoaşte foarte bine, vitelor li se taie cu o macetă tendoanele, să se prăbuşească la pământ. De aici începe măcelul.
Judeţul Vrancea, Adjud. Ştiu locurile. Aici am copilărit într-o vreme când pentru o familie de trei persoane statul aloca o raţie de o pâine şi jumătate zilnic. Cum pătrundea cuţitul zimţat în cea de-a doua franzelă de parcă m-ar fi tăiat pe mine. De carne nici nu putea fi vorba. Doar îmbulzeala populaţiei când la Alimentară se primeau „tacâmuri de pui“, adică gheare, capete, în cel mai bun caz măruntaie, pipote, inimi. Şi totuşi, în această raţionalizare generalizată a vieţii lipsită de proteinele vitale, în judeţul Vrancea apărea o pată de culoare, un paradis al cărnii la câţiva kilometri de Adjud. Numele acestei localităţi? Homocea. Pe timpul lui Ceauşescu, comuna Homocea era numită şi abatorul României. Aici veneau oameni din toate colţurile ţării să cumpere carne la „liber“, într-o piaţă care restricţionase „la sânge“ acest produs. Sigur, „la liber“ însemna de fapt un risc asumat de localnicii de etnie rromă ai comunei, marginalizaţi de către societatea comunistă.
Astăzi, tradiţia sacrificării animalelor merge mai departe la Homocea, pe o dublă coordonată, paradoxală. Centrul şi periferia – ca imagine globală a României despre bogăţie şi sărăcie – se regăseşte aici. Practica a fost asimilată diferit, aşa încât unii s-au specializat, dar cei mai mulţi au rămas la vechile practici.
La marginea comunei se află un abator modern, realizat după toate standardele europene. Dovadă faptul că, de aici, carnea pleacă spre centre comerciale vestite din ţară, ca Piaţa Obor din Bucureşti, sau Constanţa. Graţie aceluiaşi prieten zootehnician, reuşesc să intru în abatorul de la Homocea. Tot incognito. De data aceasta, sunt student la Industrie Alimentară, îmi fac licenţa şi am nevoie de un studiu de caz. Pentru un neiniţiat ca mine, nu atât tehnologia e sofisticată, cât întregul „laborator“, structura unui astfel de abator, de la intenţie, la fapt. Specializarea muncii e foarte precisă, aşa încât toată adrenalina ideală a profesiei de „măcelar“ într-un abator dispare într-un soi de apatie a gestului executat mecanic, la munca aceea capitalistă şi alienantă descrisă de Marx. Până şi privirea angajaţilor a fost cruţată de imaginea tulburătoare a sângelui, printr-o manipulare psihologică: pardoseala abatorului este vopsită în roşu. Culoare identică. „Angajaţii abatorului, de la primirea animalului în recepţie, până în etapele finale, când carnea a fost tranşată şi ambalată pentru vânzare la punctul de lucru, aproape nu se ating de animal“. Între ei și animal – această tehnică îi absolvă. Au mâinile curate. O maşinărie silenţioasă în întregul ei, ca o altfel de Colonie penitenciară. Iar animalul nu suferă. E asomat, iar moartea este instantanee. Agonia este a celui care priveşte. „Recepţia, Asomarea, Jgheabul de sânge, Prejupuirea, Jupuitorul – sunt câteva dintre sectoarele abatorului. Totul e mecanizat. Asta este zona murdară, asta este zona curată. Urmează controlul sanitar al animalului, apoi cântarul… camera de tranşare… După tranşare, carnea merge într-o cameră frigorifică unde, la o temperatură de -30 de grade, totul îngheaţă bocnă“ – spune unul dintre patronii abatorului, homoceni şi ei. Au preluat această tradiţie din tată în fiu, din vremea ilegalităţii comuniste. Dar, spre deosebire de consătenii lor, s-au dezvoltat. Au mirosit că e rost de o afacere mai mare şi au construit acest abator cu fonduri europene. Oamenii au devenit business-meni, ca mentalitate. Poate că asta e diferenţa majoră dintre ei şi ceilalţi.
Înaintăm în interiorul comunei. Homocea – abatorul României pe timpul lui Ceuşescu, locul unde animalele se tăiau şi se vindeau pe bandă rulantă, în ciuda restricţiilor vremii. Când viaţa era raţionalizată, iar proprietatea un cuvânt fără sens pentru români. Nu sacrificai un animal când te tăia capul, chiar dacă îţi aparţinea. Statul trebuia să ştie. Să aprobe şi mai ales să dezaprobe. Statul trebuia să primească o cotă parte, pentru că tot ceea ce ne aparţinea, aparţinea lui. Şi invers – în teorie. Cu toate acestea, la Homocea se tăiau vite. Împinşi la marginea societăţii, fără venituri şi un statut clar, pentru localnici aceasta era o şansă la viaţă.
Homocea azi. În spiritul aceleiaşi tradiţii, moştenite din tată în fiu, homocenii continuă să taie vite. Şi totuşi, ceva-ceva s-a schimbat. Există însă o imagine în comună care vorbeşte de la sine. Aşa cum în alte sate, cu acces la drumurile publice, ţăranii îşi scot marfa în faţa porţii, fie că sunt pepeni, roşii, ceapă sau miere de albine, aşa şi homocenii. Scot în drum ce produc în spatele curţii. Marfa e diferită. În stânga şi în dreapta drumului, localnicii scot pe mese carne. Bucăţi întregi, măruntaie. Când carnea nu este expusă direct pe gard, înroşind halucinant întreaga perspectivă, ca într-un masacru ritualic. Premonitoriu parcă, multe garduri sunt vopsite în roz. Rozuri, griuri. Urmele de neşters ale unei activităţi ancestrale. Vară sau iarnă, Homocea vinde carne. E adevărat că s-au dus vremurile când cumpărătorii veneau din toată ţara, acum găseşti carne peste tot. Ce fel de carne, nu se ştie. Dar la Homocea, „particularii“ în acest fel îşi vând marfa. Gestul de revoltă prin care aceşti haiduci ai cărnii îşi cereau dreptul la supravieţuire, nu mai are nici el romantismul de altădată. Şi nici forţă financiară. Acum, localnicii taie vite ca să-şi mai rotunjească venitul, bazându-se pe un cumpărător imediat, vecinul din colţul străzii.
De la activitatea ilegală din beci de pe timpul comunismului, la bestiarul din stradă, spectacolul e complet la Homocea. Legalitatea recentă a acestei activităţi – oamenii zic că au autorizaţie de Persoană Fizică – e dublată de o altă ilegalitate: condiţiile sanitare ale cărnii. Dar carnea se vinde, nici un cumpărător nu-şi face probleme.
La o intersecţie, sub o umbrelă pe care o găseşti la raionul grădinărit din orice hipermarket, se află trei bărbaţi şi o masă. Pe masă, ce a rămas din tăuraşul Ghiţă sacrificat cu o zi în urmă. Trei bărbaţi şi trei vârste diferite. Fiul, tatăl şi bunicul. Sunt toţi în jurul mesei, cel bătrân cu mâinile mânjite de sânge de fiecare dată când taie dintr-o halcă de carne pentru un nou client, şi ceilalţi doi, care îi ţin companie spărgând seminţe. După ce am studiat această golgotă animală de-a lungul şi de-a latul uliţelor Homocei, m-am oprit aici. Nu ştiam cum vor reacţiona. Mi-am rugat prietenul care mă însoţea să oprească maşina şi am coborât să stau de vorbă cu ei. Oarecum reţinut. „Omul e om nu pentru că e român sau ţigan, ci pentru că e omenos“, îmi spunea odată lelia Victoria, o septuagenară dintr-un sat izolat din Maramureş, după ce făcuse autostopul zadarnic mai mult timp, până când a oprit o maşină cu o familie de rromi, tată, mamă, copil să-şi ceară scuze că nu o pot lua, pentru că aveau numai boarfe în spate. Aşa şi homocenii mei. Şi-apoi, cum să le fie frică de un ziarist unor oameni care s-au confruntat cu teroarea miliţiei şi a puşcăriei?
Bătrânul care tranşează liniştit carnea îmi povesteşte că şi el a fost unul dintre cei luaţi pe sus de miliţie. A stat o lună la închisoare, la Mândreşti. Dar termenul era de un an şi jumătate. Noroc cu schimbarea regimului, în ’89. Prima dată când a fost prins, a primit puşcărie cu suspendare. A doua oară l-au încălţat. N-a fost singurul. Când venea o razie, jumătate de comună era ridicată. Toţi, practicanţi ai supravieţuirii prin carne. Potrivit codului penal al vremii, persoanele care se ocupau cu astfel de activităţi comiteau o dublă infracţiune. Sacrificarea animalului fără înştiinţarea autorităţilor şi, doi, vânzarea ilegală, specula. Norocoşii care scăpau de miliţie îşi trăgeau sufletul o vreme. Ştiau că, după o descindere de proporţii, autorităţile îi vor lăsa în pace vreo trei săptămâni, o lună de zile. Aşa, îşi reluau vechile obiceiuri.
Carnea de vită la Homocea costă 15 ron kg. Mai ieftină cu vreo 2, 3 ron decât la oraş, la magazin – după cum spune patronul tarabei. Paştele e o perioadă bună pentru vânzătorii de carne. Carne de vită, de porc, de miel. Oameni cu frica lui Dumnezeu, localnicii petrec şi ei sărbătoarea pascală mergând la biserică şi pregătind ce pregăteşte tot românul, sarmale, ciorbă, rasol. Ghiţă, tăuraşul sacrificat, avea vreo 300 de kg. I-au dat făină, să se îngraşe cât mai mult într-un an. Soarta lui a fost clară de la început. Acum, din Ghiţă au rămas ceva măruntaie, care vor fi cumpărate probabil în câteva ore. Prezenţa animalului în întregul lui pluteşte straniu în aer. Ar fi o metaforă, dar marketingul brutal al acestor supravieţuitori obligă concretul. Capul tăuraşului, retezat, e atârnat de un cârlig, alături de capul unui porc. „E bun de rasol“, îmi spune cel mai tânăr dintre cei bărbaţi. Şi cât costă? – întreb. „Păi, 30 de ron. Cum te înţelegi cu clientul“, răspunde acesta. „Eh, nişte rasol, un vin roşu şi pe urmă la femei“, mai glumeşte tânărul, prinzându-l de botul însângerat pe Ghiţă.
nr. 5 / mai 2012 Tweet
Am crescut in Homocea acolo mam nascut ,aveti dreptate nui vede nimeni de atata timp ,dar nustiu cum niste incostienti cumpara si nu le este frica ca se inbolnavesc .Despre imagine ce sa mai vb barbarie