Irina-Margareta Nistor, aviatoarea
November 6th, 2012, Corina Anghel Comenteaza TweetVocea filmelor interzise a căpătat un chip, pentru mulţi dintre noi, abia după ’89. Pentru ea însăşi, Irina-Margareta Nistor a căpătat „Zborul“, premiu mare cât toate cele cinci Oscar-uri adunate de pelicula „The Aviator“, la un loc.
Celebritatea Irinei-Margareta Nistor, cel mai iubit şi cunoscut critic al nostru de film, este depăşită doar de popularitatea vocii sale, care ne-a dat, în ultimii patru ani ai lui Ceauşescu, iluzia libertăţii, prin nopţile-maraton de filme, vizionate într-o pseudo-clandestinitate. Reţeta era simplă: contra unei taxe de 75 de lei (parcă?) de persoană, un vecin mai descurcăreţ aduna la el în apartament, claie peste grămadă, 12 – 15 amatori de pelicule cu bătaie (Bruce Lee şi „familia“ ţineau capul de afiş), poliţiste sau horror, printre care se strecurau, după gustul şi ştaiful publicului, chiar şi serii sau filme de Oscar. Toate, înregistrate pe casete VHS şi dublate de Irina-Margareta Nistor. Aşa am văzut prima oară Pasărea Spin, întreaga serie într-o singură noapte. N-am înţeles nimic, era prea mult dintr-o dată. Dimineaţa plecai năuc, abia amintindu-ţi ce filme ai văzut şi, cu puţin noroc, câteva scene sau replici pe care să le diseci cu colegii, la cafeaua de pe scara de fumat. Era secretul lui Polichinelle: noi ne făceam că ne ascundem, ei mimau că nu ne văd. Slavă Cerului şi mulţumiri Irinei Nistor pentru dublaj, că la cât de proaste şi mici televizoarele şi de şterse casetele, de atâtea rulări, ne-am fi omorât ochii încercând să descifrăm o subtitrare.
Intro-ul ăsta lung ocupă de fapt o secvenţă extrem de scurtă, în filmul de palmares al Irinei-Margareta Nistor: om de televiziune şi radio, a realizat sute de emisiuni despre lumea filmului, programe despre cinematografia românească pentru televiziuni străine. Are mii de pelicule si spectacole traduse şi dublate, din engleză, franceză, italiană şi spaniolă, studii şi cărţi de specialitate, zeci de interviuri cu personalităţi, de la Francis Ford Coppola, la Bernard Pivot, şi de la Alan J. Pakula, la Charles Aznavour. A comentat, în direct, premiile BAFTA, Cesar, Oscar, galele de la Cannes, festivalurile de la Karlovy-Vary, Reims, Stockholm şi Montreux. A tradus peste 70 de volume, inclusiv dicţionare, cărţi pentru copii şi romane, a redactat un lexicon al cineaştilor români născuţi în afara graniţelor. A condus reviste de cinema, publică frecvent în reviste şi ziare, selectează şi jurizează pentru festivaluri de film documentar, scurt şi lungmetraj, DaKino, Costineşti, TIFF, ANONIMUL, BET ON SHORTS şi FUTURESHORTS. În 2006 a publicat „MAGISTRUL“, carte dedicată profesorului său de cinema, maestrul D.I. Suchianu.
Şi, de parcă astea toate n-ar fi fost îndeajuns să umple cel puţin două vieţi, Irina-Margareta Nistor s-a mai apucat şi de pilotat. Avioane. Despre care mi-a vorbit la Sfântul Gheorghe – Deltă, în timpul Festivalului de Film ANONIMUL, ediţia 2012.
❙ Zborul, o pasiune? Cât de veche şi cât de profundă?
– Profundă? Cât o obsesie. Avionul este egal cu televizorul. Ba chiar şi cu filmul. Veche? Din copilărie. Şi probabil şi din sânge. După ce s-a prăpădit mama, am descoperit, printre acte, că bunicul avusese brevet de pilot. Mică fiind, îmi doream atât de mult să zbor, încât tata mi-a făcut un leagăn care se dădea peste cap… încă îl mai am. Apoi am vrut să dau la Aerospaţiale. Mama, care preda franceza la Politehnică, vedea că nu e de mine, dar nu s-a agitat: la cât de nulă eram la mate şi la fizică, ştia că nu aveam nici o şansă. În plus, pe vremea comuniştilor, dacă în fişa medicală apărea că eşti miop, adio brevet de zbor. Aşa că am închis capitolul.
❙ Pentru cât timp?
– Am zburat prima oară peste graniţă, la treizeci şi ceva de ani, pe un avion de linie. Să nu uităm că, în perioada ceauşistă, puteai doar să visezi la decolări spre ţări îndepărtate. Aveam un vis repetitiv, că mă aflam într-un avion, pe o linie internă, cineva deturna aparatul şi ajungeam „dincolo“. Era singura soluţie pe care o vedeam posibilă ca să scap din nenorocirea aia. Soluţie la care am ajuns să mă gândesc si acum… Dar să revin. Am zburat cu de toate. Şi nimic nu mă poate opri: prin ’91 aveam un reportaj la Iaşi şi m-am urcat într-un avion utilitar. Tot zborul am stat în picioare, în spatele operatorului, care se aşezase lângă pilot. Eram ca într-un autobuz. După care a trebuit să arunc hainele de pe mine, pentru că prinseseră miros de la toate substanţele alea din avion. Mi-a părut tare rău, că purtam un deux-pièces de Fondul Plastic. A fost primul sacrificiu.
❙ Aţi bifat deci avionul de linie, pe cel utilitar…
– Dar nu m-am oprit aici. Am zburat şi cu balonul. În Egipt, în dimineaţa de Crăciun, pe deasupra Văii Reginelor. O nacelă mare, am încăput vreo 30 de turişti. La coborâre, pentru a fi trasă în jos, a apărut o ceată de puşti, egipteni. Erau nostimi, că toţi aveau pe cap şepci Vodafone. S-au apucat să tragă de odgoanele alea şi să ne ceară bani, ca să ne coboare. Pe acelaşi model de la cămile: un preţ ca să te urce şi de zece ori mai mult, ca să te coboare.
❙ Ce mai e? Un elicopter?
– Da, mi-am dorit mult să zbor şi cu elicopterul. Abia în Noua Zeelandă am reuşit că aici nu mă lăsa nimeni. Nu pot spune că a fost de mare senzaţie: un zgomot infernal, ca acela de la revoluţie, când se trăgea pe deasupra noastră. Şi mai merge şi încet, târ târ târ…
❙ La manşă cum aţi ajuns?
– Abia acum patru ani, aici, la Anonimul. Mami, instructorul de zbor, venise cu avionul, pentru un tânăr regizor, care între timp s-a apucat de horticultură. Probabil se făcuse regizor, doar ca să zbor eu cu avionul! L-am tot întrebat cum e cu aparatele astea mici, de agrement, şi mi-a răspuns: „Păi, aveţi un fan. Dacă vreţi, vă aşteaptă după prânz.“ Era Mami, cel mai vechi şi mai grozav instructor. M-am urcat. Nu ştiam că avionul avea dublă comandă. M-a lăsat de prima dată să şi pilotez. Şi uite-aşa, an de an, am învăţat câte un pic, încât am ajuns anul trecut să vin de la Bucureşti până aici, zbor de trei ore şi jumătate, cu vântul din faţă.
❙ Ai nevoie de nervi tari…
– Nu-i întotdeauna uşor, se mai întâmplă şi incidente… Odată, deasupra mării, s-a blocat acul de la un aparat de bord. A ridicat Mami pumnul, i-a tras una şi s-a rezolvat. Ca la Dacie.
❙ Şi totuşi nu vă descurajaţi. Chiar nu cunoaşteţi frica?
– Ba da, de câte ori aud de un accident aviatic cu instructor. Că ăştia nu dau niciodată nume… Şi atunci, primul lucru, pun mâna pe telefon şi îl sun pe Mami, să mă asigur că nu e el. Şi nu, nu mă descurajez. Cum să ratezi plăcerea de a lua avionul, pentru o masă pescărească, într-un sat aflat la zece minute de zbor, în plină Deltă?
❙ Visaţi că zburaţi?
– Nu. Aşa ceva visezi foarte rar, de obicei când ai ameţeli, tensiune mică…
❙ Am înţeles, iubiţi zborul. Dar avioanele?
– Şi pe ele. În faţa unui avion de jucărie, devin copil. Aveam în podul casei un avion miniatură, dar măricel, pe care mama, fără să ştie cât ţin la el, l-a dat cuiva. Iar acum, de curând, am găsit la Ierusalim unul asemănător, dar îmi lipsea un dolar. Am cerut în grup şi m-am trezit cu o groază de dolari. Am luat unul singur, mi-am cumpărat avionul şi m-am bucurat foarte mult.
❙ Dintre filmele cu piloţi, cu avioane, căruia i-aţi decerna Oscar-ul personal?
– Cred că nu s-a făcut încă un film suficient de frumos, cu avioane. Îmi place, ca poveste, Amelia. De fapt, aşa aş vrea să şi sfârşesc, ca Amelia Earhart… Dar în general s-a mers mai mult pe filme de război, care nu mă interesează. The Aviator? Da, poate.
❙ Cum de nu s-a făcut nici un film cu Vuia, Vlaicu?
– Nici nu ştiu cine ar putea să facă, pentru că ar fi foarte costisitor.
❙ Să vorbim puţin şi de Anonimul. Dacă v-ar sta în putere să schimbaţi ceva în formula actuală, ce anume ar fi?
– L-aş face mai lung, de 10 zile, ca să încapă mai multe proiecţii. În rest, e bine aşa cum e.
❙ Secţiunea de scurtmetraj e tot mai vie. Cum arată spectatorul de scurtmetraj? Este un avizat? Unde „consumă“, în afara festivalurilor?
– Hai să zicem un pasionat, nu neapărat un avizat. Şi sunt foarte mulţi. Îi vezi la proiecţiile în aer liber, în oraşele mari, la Institutul Francez, la Cinema Pro. Acum doi ani am făcut cu Daniel Mitulescu, la Cinema Studio, o proiecţie de patru filme de scurtmetraj. Şi să ştii că a mers mai bine decât filmele româneşti. Care merg prost. Părerea mea e că ar trebui înregistrate pe DVD-uri. Uite, am acum la mine un DVD, cumpărat din America, cu Eduard G. Robinson, pe care se află şi un scurt din perioada aia, din anii ’30 – ’40. Nu neapărat legat de actor, sau de regizorii cu care a lucrat. Sau, cum era pe vremuri, să se reia obiceiul de a proiecta în cinematografe câte un scurtmetraj, înainte de proiecţia filmului de lungmetraj.
❙ De ce merg prost filmele româneşti?
– Filmele astea sunt prea gri, iar noi suntem prea snobi. E ca atunci când vrei să cumperi un parfum: cauţi unul străin. Aşa şi cu filmele româneşti. Ca să se vândă, sunt făcute în aşa fel încât să nu te prinzi de unde sunt. Li se dau nume englezeşti: Lover Boy, California Dreamin’… Apoi sunt subiectele. Publicul nostru e un pic leneş, trebuie să-l iei treptat, să nu-l arunci direct în teme grele. În al treilea rând, e ideea asta, de a nu folosi actori cunoscuţi. Şi când zic asta, nu mă refer la actorii cunoscuţi din teatru sau din alte filme, ci de la televizor. Noţiunea de „cunoscut“ e foarte restrictivă la noi, e vorba strict de cei care apar pe sticlă. La noi, televizorul e cel care creează vedetele de film. Iar asta e poveste veche. Succesul BD-urilor de aici a venit. Lumea îi ştia pe Dem Rădulescu, pe Toma Caragiu, din scheciurile de la televizor. Pe vremea aia, nu ajungeau oamenii la teatru, că nu prea se găseau bilete.
Ne despărţim, urmând să ne revedem pe malul mării. De acolo va decola împreună cu Mami, care şi-a câştigat nominalizarea pe viaţă într-un top al personajelor îndrăgite de criticul-pilot.
nr. 11 / noiembrie 2012 Tweet