„Loteria Română“ – credibilitate și tradiție
December 9th, 2011, Alice-Claudia Gherman Comenteaza TweetDe 105 ani, Compania Națională „Loteria Română“ funcționează în scop social, susține acțiuni sportive și educative, din domeniul medical, finanțează acțiuni de promovare a culturii și a valorilor românești și sprijină proiecte umanitare.
Mulți români au visat dintotdeauna să-și vadă fotografia în geam la Loto, ca să le arate cunoscuților că au avut și ei noroc în viață. Premiile la loterie sunt din ce în ce mai mari, aveți emoții când vă întâlniți cu marii câștigători?
– Nu este de mirare că manifestați un interes deosebit pentru câștigători. Și noi suntem în asentimentul dumneavoastră, mai cu seamă că, de curând, s-a câștigat un premiu mare, la categoria I, la jocul preferat al românilor, Loto 6/49. Vă mărturisesc că, deși am înmânat, până acum, mai multe premii mari, de fiecare dată mă încearcă aceeași emoție, când văd pe fețele câștigătorilor noștri bucuria și împlinirea că și-au văzut visul cu ochii. Și eu îmi amintesc că, pe vremuri, fotografiile marilor câștigători erau cunoscute de toată lumea. Vremurile s-au schimbat, și odată cu ele și oamenii. Jucătorii nu prea mai vor să știe lumea că au câștigat sume mari de bani.
De 105 ani Loteria Română este alături de români; am vrea să ne rezumați un pic activitatea cu implicare socială a Loteriei în toți acești ani, să ne vorbiți despre misiunea ei.
– Cum vă spuneam, de fiecare dată împărtășesc emoția cu cel care a avut norocul să câștige premiul cel mare. Ei bine, pe lângă asta, atunci când conduci o companie precum Loteria Română, care are o importantă tradiție și credibilitate în ochii oamenilor, fiind una dintre cele mai longevive instituții ale statului, responsabilitatea care îmi revine mie este aceea de a continua istoria începută acum 105 ani. Atunci, în anul 1906, regele Carol I semna actul de înființare a Loteriei Române, care a venit ca un răspuns la o gravă problemă socială a acelor vremuri: starea precară a sistemului sanitar, în special în mediul rural. Veniturile realizate de nou înființata instituție au reprezentat soluția ideală pentru a suplimenta bugetul României. În prezent, Loteria Română se ghidează după aceleași principii, misiunea principală a acesteia fiind aceea de a maximiza veniturile dedicate finanțării obiectivelor de interes public național prin oferirea de jocuri responsabile care să îndeplinească cerințele și așteptările jucătorilor, oferindu-le în același timp jocuri la cele mai înalte standarde de securitate și integritate. În prezent, în conformitate cu legislația în vigoare, o cotă de minimum 60% din profitul realizat în cursul unui an de C.N. Loteria Română este destinată finanțării construcției de locuințe sociale și săli de sport. De asemenea, o cotă de 0,4% din profitul net al Loteriei este destinat promovării culturii scrise, iar veniturile obținute din pariurile sportive sunt destinate finanțării activităților sportive. Totodată, 2% din toate încasările Loteriei Române se virează către Fondul Cultural Național, instituție publică, aflată în subordinea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național.
În 2011 ați introdus produse noi. Care sunt ele și ce alte schimbări și transformări au mai avut loc la Loteria Română?
– Cum ne apropiem de sfârșitul anului, am putea să facem un bilanț al realizărilor lui 2011. Loteria Română a avut multe acțiuni importante dar, și în acest an, prioritatea au fost jocurile și jucătorii. E important să fim întotdeauna atenți la așteptările jucătorilor noștri în ceea ce privește produsele pe care le oferim. Anul acesta am introdus două noi jocuri, similare jocului Noroc de la Loto 6/49, Super Noroc (care se joacă pe același bilet cu Loto 5/40) și Noroc Plus (care se joacă pe același bilet cu Joker-ul). Odată cu introducerea celor două noi jocuri, Loteria Română a introdus și o nouă opțiune de joc numită Quick Pick care presupune alegerea aleatoare, de către terminalul de joc, a numerelor jucate. Tot anul acesta, începând cu luna august, Loteria Română a venit cu noutăți semnificative pentru pronosportiști: apariția reporturilor pe categorii de la un joc la altul, fapt care a dus la câștiguri substanțiale. De altfel, Pronosportul este unul dintre cele mai vechi și îndrăgite jocuri organizate de Loteria Română, lansat în anul 1946, la mai puțin de un an de la lansarea Totocalcio în Italia. Și, pentru că vorbeam de jocuri și jucători, anul acesta am sărbătorit 105 ani de activitate împreună cu jucătorii noștri, pe Aleea Norocului. În zilele de 23, 24 și 25 septembrie le-am dat întâlnire jucătorilor, și nu numai, în Parcul Herăstrău. Publicul de toate vârstele a putut participa la concursuri cu premii, cursuri de dans, show-uri de dans, momente umoristice, teatru de păpuși, concerte, întâlniri cu personaje de basm și multe alte surprize. Recent, am lansat o nouă versiune pentru site-ul nostru www.loto.ro, mai prietenoasă și mai atractivă, site-ul fiind împreună cu revista Loto Prono cele mai importante mijloace de informare pe care le deține compania.
105 ani reprezintă un moment aniversar important pentru Loteria Română, după cum și 100 de ani împliniți de revista Flacăra reprezintă un punct de maximum pentru aceasta. Cele două instituții au colaborat de-a lungul vremii. Cum vede Loteria Română, privind în urmă, dar și în prezent, această colaborare ?
– Loteria Română și revista Flacăra au, iată, împreună, peste 200 de ani. Cum am fi putut să nu avem un asemenea colaborator? Fără lipsă de modestie, trebuie să recunoașteți că sunteți mândră să scrieți în revista Flacăra, care rezistă de 100 de ani, așa cum și eu sunt mândru că sunt unul dintre cei care au pus umărul la consolidarea imaginii și credibilității Loteriei Române. Se spune că timpul întărește relațiile dintre oameni, poate că noi doi nu ne vom mai vedea în acest context, dar cu siguranță colaborarea Loteriei Române cu revista Flacăra va continua. Este firesc. Partenerii adevărați merg mai departe întotdeauna, iar atunci când au un proiect împreună, acesta trebuie să fie benefic pentru cei din jur. Eu am convingerea că și în cazul nostru lucrurile au avut un sens și un scop pozitiv. Este un argument solid pentru care și eu, alături de predecesorii mei, am considerat că merită să mergem mai departe.
Ce ne puteți spune despre emisiunea Lozul cel Mare?
– Lozul cel Mare este un proiect nou al Loteriei Române împreună cu TVR 1. Conceptul este unul diferit de emisiunile care prezentau tragerile loto până acum și eu cred că este binevenit pentru că îmbină divertismentul cu emoția. Inițial, emisiunea Lozul cel Mare, care a debutat acum un an, avea loc duminica, în direct, și pentru că a avut succes, din primăvară se difuzează și în fiecare zi de joi, desigur tot în direct. La final de an, în Luna cadourilor, venim în emisiune, în edițiile de duminică, cu un nou joc, este vorba de loteria Bila de 100.000 lei, pentru care Loteria Română va pune la bătaie, duminică de duminică, sume importante de bani. La această loterie se va participa cu bilete necâștigătoare, iar cei trei finaliști care vor intra în cursa pentru 100.000 lei vor fi prezenți în platoul emisiunii. Și pentru că a venit vorba de emisiunea Lozul cel Mare, de curând am relansat, într-un nou format, emisiunea 1X2, o emisiune dedicată jucătorilor la Pariloto. Emisiunea este transmisă în fiecare zi de vineri de la ora 16.30 pe Național TV și, în reluare, pe NA}IONAL 24 PLUS, sâmbătă de la ora 11.00. Invitatul permanent al emisiunii este Adrian Bumbescu.
Anul acesta s-a schimbat legislația în ceea ce privește jocurile on-line. Se va putea juca on-line la Loteria Română?
– Cu siguranță, această schimbare de legislație va aduce modificări în evoluția pieței jocurilor de noroc, în general, iar Loteria Română trebuie să țină pasul cu cerințele jucătorilor. În prezent ne aflăm în faza de analiză privind introducerea acestei modalități de joc și, la momentul potrivit, vom lansa o platformă viabilă care să îndeplinească cerințele legate, în primul rând, de securitatea jocurilor, dar și de alte aspecte, la fel de importante, cum ar fi ușurința în utilizare, atractivitatea ș.a. După cum știți, Loteria Română deține monopolul în ceea ce privește jocurile de tip loto și pariuri mutuale, iar acest monopol se referă inclusiv la partea de on-line. Totodată, trebuie ținut cont de faptul că jocurile de noroc on-line au propriul public, în timp ce modalitatea „clasică” de joc își are, de asemenea, publicul ei. Acest fapt poate fi observat în cazul multor țări europene care au reglementată de mai mult timp legislația în ceea ce privește on-line-ul.
Rețeaua de puncte de vânzare a Loteriei s-a extins în ultimii ani, cât de avantajoasă este această extindere și care e gradul de penetrare a pieței?
– Dacă ne referim la piața jocurilor de noroc, Loteria Română deține în prezent cea mai mare rețea de vânzare, extinsă pe întreg teritoriul țării, atât în mediul urban cât și în cel rural, rețea care a ajuns la 2.037 de puncte de vânzare (agenții proprii și mandatare). În prezent are loc o extindere a rețelei de vânzare cu 200 de noi puncte de vânzare. Programul de extindere are ca obiectiv principal acoperirea rețelelor de vânzare Carrefour, Kaufland precum și a stațiilor de benzinărie OMV. Un alt parteneriat important este cel cu Poșta Română. În ceea ce privește acest parteneriat, treptat, vom extinde comercializarea tradiționalelor lozuri în 2.776 de oficii poștale.
Orice rețea de vânzare nu poate fi extinsă la nesfârșit; care este punctul limită la care se va opri extinderea rețelelor de vânzare ale Loteriei Române?
– Extinderea rețelei de vânzare are în vedere, în primul rând, dorința noastră de a veni în întâmpinarea jucătorilor, oferindu-le posibilitatea de a juca cât mai aproape de casă, de locul de muncă sau de alte locuri pe care le frecventează. Loteria Română este de foarte mulți ani membră a Asociației Loteriilor Europene. Din studiile pe care le deținem, în Europa, media de locuitori/punct de vânzare este de 1.600, ori în cazul Loteriei Române, media este de 11.000 de locuitori/punct de vânzare. Vă dau câteva exemple: în Austria, media de jucători/punct de vânzare este de 1.359, în Bulgaria este de 2.822, în Ungaria este de 1.542, asta dacă mă refer la loteriile vecine. Prin urmare, revenind la întrebarea dumneavoastră, vom extinde rețeaua de vânzare, astfel încât să reușim să ne apropiem tot mai mult de media europeană la care am făcut referire anterior.
Ce surprize pregătește Loteria Română pentru Sărbătorile de Iarnă?
– Sărbătorile de Iarnă vin, ca de obicei, cu multe surprize pentru jucătorii Loteriei Române. De altfel, toată luna decembrie va fi, cu adevărat, o lună specială, cu multe noutăți. Recent, am pus în vânzare Loteria Crăciunului, un produs de loterie pasivă pentru care Loteria Română pune la bătaie 746 de câștiguri în valoare totală de 288.600 lei. Extragerile pentru desemnarea câștigătorilor vor avea loc în data de 22 decembrie. Vă spuneam mai devreme, când vorbeam de emisiunea Lozul cel Mare, că la începutul lunii decembrie vom lansa loteria Bila de 100.000 de lei. Pentru tragerea de Anul Nou vom veni, de asemenea, cu numeroase surprize și importante suplimentări ale fondurilor de câștiguri.
Dacă ne referim la anul 2011, de câte câștiguri putem vorbi până la acest moment?
– Din statistica pe care o deținem în acest moment, pot să vă spun că în primele zece luni ale anului s-au înregistrat, numai la jocurile automatizate pe care le organizăm, peste 5,8 milioane de premii, în valoare totală de peste 141 milioane de euro.
text Alice-Claudia Gherman
foto Octavian Tibăr, arhiva Loteria Română
nr. 12 / decembrie 2011 Tweet