Mortul se acoperă cu pământ şi educaţia cu hârtii
October 5th, 2012, Liliana Petrus Comenteaza TweetDacă ar fi să facem haz de necaz, situaţia învăţământului din România ar încăpea într-un banc de „ultimă generaţie“. Cică elevul, întrebat de profesor dacă a citit „Iarna pe uliţă“, răspunde: „Eu nici vara, la terasă, nu citesc…“ Cam pe-aici suntem, după 19 miniştri ai educaţiei, în ultimii 20 de ani. Şi cam tot atâtea reforme. De forme, evident!
Anul şcolar 2012-2013 are şi el, cum altfel, reforma lui. Mai modestă, ce-i drept, sub formă de noutăţi. Cât să-i zăpăcească suficient pe elevi şi profesori, başca părinţi. Trecem peste întârzierea de o săptămână, că a „motivat-o“ doamna ministru. Şi peste faptul că intervalul 1-5 aprilie 2013 nu se va mai numi „Şcoala altfel“, ci „Să ştii mai multe, să fii mai bun!“ Doar o altă Mărie, cu aceeaşi pălărie. Trecem chiar şi peste revizuirea manualelor de religie, cu „binecuvântarea“ Patriarhiei. Dar tot rămân două noutăţi foarte grele: BAC-ul profesional şi clasa pregătitoare.
Luni, 17 septembrie 2012, orele 8.00, Școala gimnazială Elena Văcărescu. 44 de copii, împărţiţi în două clase pregătitoare, se străduiesc să înţeleagă ce li se întâmplă. Am senzaţia înduioșătoare că nu prea realizează, deocamdată, ce e aia școală. În multe cazuri, buchetele de flori sunt mai mari decât ei. Unii se joacă, alţii cască, unii se agaţă de fusta mamei, alţii plâng de-a binelea. Îmi trece prin gând, așa, că începe, oficial, o generaţie fără cei șapte ani de acasă. Mă rog, or fi destui și șase, măcar să fie buni! Profesoarele Alina Marcu și Anca Armeanu, titulare în baza concursului din 20 august, se declară emoţionate. Că prea sunt toate noi: ideea de clasă începătoare, copiii, școala, colegii din cancelarie, părinţii… Dar și optimiste, pentru că unitatea de învăţământ despre care vorbim e un caz fericit. Dotările sunt la cheie, cum s-ar zice, de la mobilier la material didactic, de la toalete special amenajate pentru cei mici, până la sala de mese. Spre deosebire de alte școli, la Elena Văcărescu există program de supraveghere și după-amiaza, cu posibilitatea de-a lua masa de prânz, contra sumei de 15 lei/zi, dacă părinţii doresc asta. În ceea ce privește programa școlară a celor mai mici dintre elevi, este vorba de zece materii, între care comunicare, matematică, educaţie pentru societate, dezvoltare personală. „Se merge pe învăţarea în joacă, pe activităţi integrate, fără note, dar prezenţa este obligatorie”, ne explică învăţătoarea Alina Marcu.
Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat, la sfârșitul lunii august, că aceste clase pregătitoare ar fi trebuit să rămână în grădiniţe, pentru că acolo exista, deja, baza materială necesară. Probabil, dar Legea 1/2011, a educaţiei naţionale, spune altceva. Așa că, decât să discutăm dacă era necesar, mai bine să vedem cum a fost pregătit experimentul clasa zero. Ca la noi, și cu asta cred că spunem totul. Înscrierea copiilor, de pildă, a creat situaţii năucitoare: cozi de pe-o zi pe alta, liste de ordine dispărute, declaraţii false, copii nerecenzaţi, părinţi care și-au schimbat domiciliul ca să prindă o școală bună. S-a ajuns chiar la absurdităţi de genul că un copil a putut fi înscris doar cu intervenţia primului ministru. Maria Nica, mama proaspătului școlar Andrei, ne-a povestit această adevărată aventură: „Locuim în zona Liceului Cervantes, așa că în martie ne-am prezentat acolo, pentru înscriere. Mi-au spus că nu suntem pe listele lor, probabil ne-au sărit la recensământ. Da, nu-mi aduc aminte să fi venit pe la noi. Ok, am așteptat faza a doua, când se primeau copii și din alte zone. Nu s-a putut nici atunci, locurile erau ocupate. Am ajuns în etapa a treia, la Liceul Caragiale, unde s-a făcut repartiţia pe București. N-aţi vrea să știţi ce era acolo, cu numere de ordine, cu liste care au dispărut, cu oameni care au stat câteva zile, unii și noaptea. În fine, am completat un formular, cu fel și fel de date, inclusiv o explicaţie pentru faptul că nu ne-au primit la Cervantes. În 25 iulie, când s-au afișat repartiţiile, Andrei iar nu era pe liste. Eram disperată, nu-mi venea să cred, copilul meu rămânea în afara sistemului! Tatăl meu s-a înfuriat și mai tare! I-a fost profesor lui Ponta, așa că l-a sunat, l-a făcut de două parale, în ideea că ai lui, respectiv clasa politică, au nenorocit educaţia: ce e aia, să nu-mi pot înscrie nepotul la școală? Una peste alta, primul ministru a sunat la inspectorat, ei au contactat liceul și, în câteva ore, Andrei a apărut pe site-ul de la Cervantes, ca înscris în clasa pregătitoare.
Biroul de presă al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) ne-a precizat că în clasa pregătitoare, la nivelul întregii ţări, sunt înscriși aproximativ 130.000 de copii, grupaţi în peste 5.500 de săli de clasă. Dar de unde atâţia profesori de învăţământ primar, în condiţiile în care, în ultimii ani, potrivit unui studiu Econtext, aproape 25.000 de cadre didactice au părăsit sistemul de învăţământ? Cu doar o săptămână înainte de începerea cursurilor, deficitul de cadre didactice la pregătitoare era de 35%. În disperare de cauză, s-a apelat la studenţi, masteranzi, pensionari. Au fost sau urmează să fie pregătiţi, în regim de urgenţă și în ideea că vor fi evaluaţi după prima lună. Tot pe ultima sută de metri a venit mobilierul, s-au amenajat sălile de clasă, în unele școli în laboratoare sau chiar cancelarii, din lipsă de spaţiu. Din același motiv, în unele unităţi se învaţă în trei schimburi, „chiar și în București, în special în sectorul cinci”, susţine Marian Banu, purtător de cuvânt al Inspectoratului școlar București. Sigur că sute de școli sunt dărăpănate, conform tradiţiei, fără apă curentă și cu wc-ul în curte, în special la sate, altele au sistat bruma de reabilitare, din lipsă de fonduri. Una peste alta, peste 15% nu au primit avizul sanitar de funcţionare. Și pentru ce tot acest deranj? Ca să aflăm, chiar la deschiderea anului şcolar, de la primul ministru, că din 2013 clasele pregătitoare este posibil să se reîntoarcă la grădiniţe. Dacă am spune că e ca la nebuni, am jigni nebunii!
Și, totuși, elevii au intrat în clase și încearcă să înveţe. Chiar și la școala din Jirov, judeţul Mehedinţi, construită pe vremea Primului Război Mondial. Și vizitată, recent, de ministrul |nvăţământului. Și plină de purici! „Aveţi o școală de îmi vine să plâng”, a spus Ecaterina Andronescu, la plecare. Și nouă, doamna ministru! Avem un învăţământ de ne vine să plângem!
Ca să nu credeţi că suntem cârcotași, să vedem ce zice poporul. În ce sistem au intrat copiii aceștia inocenţi, de doar șase ani? (și cărora, evident, le urăm succes, să fie într-un ceas bun, toate cele!). 61% dintre români au o părere foarte proastă despre școala românească, potrivit unui studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES). Între motivele invocate se află calitatea scăzută a actului educaţional, dotarea precară a școlilor, paralelismul cu piaţa muncii, devalorizarea diplomelor, salariile profesorilor, dar și competenţa lor îndoielnică, în multe cazuri, sistemul de meditaţii, la care au aderat, de voie, de nevoie, peste 50% dintre părinţi.
Dacă nu credeţi în sondaje, din nefericire avem și alţi indicatori ai dezastrului din învăţământ. Rezultatele jenante la Evaluarea Naţională, de pildă, la pachet cu deja celebra repartiţie computerizată, în baza căreia intri la liceu oricum, chiar și dacă nu te prezinţi la examen. Apoi BAC-ul, promovat în 2012 doar de 44,2% dintre elevi, în sesiunea din iunie, și de 25,49%, în toamnă. După o logică elementară, un sistem care produce peste 50% rebuturi se cere schimbat din temelii.
„Păcat că se distruge învăţământul”, ne-a spus Viorica Dragă, directorul adjunct al Școlii Elena Văcărescu. Așa, din prima, aproape în loc de bună ziua. Între cauze, instabilitatea legislativă și incoerenţa sistemului: „Legea din 2011, de pildă, nu are metodologii de aplicare, nu există un regulament de reorganizare și funcţionare a învăţământului preuniversitar. Aplicăm regulamentul din 2005, la o lege din 2011, e un fel de struţo-cămilă. Apoi schimbările politice, pe mine m-au înlocuit tot așa, eram director, în ideea că nu sunt nu știu unde și n-am plăcut nu știu cui. Ca să nu mai vorbim de salarizare, alt dezastru. Profesorul nostru de religie, o poezie de dascăl și de om, are 11 milioane vechi. În condiţiile în care soţia e tot cadru didactic, are doi copii mici și face naveta. Păi, cum să-i cer eu acestui om să rămână în învăţământ? Apoi situaţiile și rapoartele, mai mult facem hârtii decât treabă! Am ajuns o ilustrare perfectă a zicalei Mortul se acoperă cu pământ și viul cu hârtii”.
Din punctul de vedere al sindicatelor, subfinanţarea învăţământului ar fi, totuși, principala cauză a dezastrului. În acest sens, Simion Hăncescu, președintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, a cerut ministrului Educaţiei, recent, alocarea de la bugetul de stat a unui procent de 6% din PIB, începând cu 2013. Chiar dacă asta prevede și Legea educaţiei, în 2012 învăţământul a primit doar 2,3% din PIB, cel mai mic procent din Europa.
Chiar și cu un buget corespunzător, însă, chiar și cu o reformă reală, pornind de la programele școlare și activitatea în clasă, nu de la modalităţile de evaluare, învăţământul românesc tot mai are o mare problemă. Se întâmplă în… România. Și nu are cum să fie altfel decât societatea în ansamblul ei. Dacă nu o fi vreun vizionar sau dacă nu îl bat părinţii și profesorii la cap, ce motiv ar avea un copil să înveţe? Cine are carte are parte nu se mai poartă demult pe la noi. Ba, dimpotrivă, cei cu școală mai puţină parcă sunt mai prosperi. Și copiii văd, uneori mult mai bine decât adulţii, această nuanţă. Ce pretenţii să ai de la învăţământul românesc dacă primul ministru a plagiat în teza de doctorat? Și dacă fiica primului om în stat e plină de succesuri, și nu la cratiţă, că asta ar fi treaba ei, ci prin Parlamentul european? Și dacă blogul The Economist citează din președintele ţării:
„Școala românească produce idioţi”.
Aşa, ca fapt divers…
● Peste 70.000 de copii din România învaţă în sistemul privat. În cele 500 de grădiniţe, 80 de şcoli şi 125 de licee particulare, costurile lunare de şcolarizare ajung la nivelul unui salariu mediu pe economie.
● Profesorii români şi bulgari sunt cel mai prost plătiţi din UE, conform unui raport al Comisiei Europene. Ei câştigă, în medie, aproape 1.300 de lei/lună.
● În 2012, aproape 26.000 de posturi din învăţământul preuniversitar au rămas vacante. O treime dintre cadrele didactice înscrise la concursul de titularizare au încercat să copieze la examen ori s-au retras. Doar jumătate dintre profesorii rămaşi în „competiţie” au obţinut note între şapte şi zece.
● România are cei mai mulţi analfabeţi din Europa. Peste 150.000 de români nu ştiu carte deloc, iar aproape 30% din populaţia ţării citeşte prost sau nu ştie să citească.
● Excepţiile confirmă regula. 98 de elevi români au obţinut distincţii la olimpiadele şi concursurile şcolare internaţionale, în 2012. S-au luat 24 de medalii de aur, la informatică, matematică, geografie, astrologie, fizică şi chimie.
● Nici una dintre universităţile României nu se află în top 500. De-abia dacă avem patru universităţi incluse în Clasamentul Internaţional al Universităţilor – QS World University Rankings 2012, respectiv în top 700. Este vorba despre Universitatea din Bucureşti, Universitatea Babes Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi şi Universitatea de Vest din Timişoara.
nr. 10 / octombrie 2012 Tweet