Poarta ruginită a țării
September 30th, 2011, Liliana Petrus 6 comentarii TweetDacă nu v-aţi prins, încă, în Sulina se trăieste foarte greu. După valurile de disponibilizări, mulţi dintre tineri au plecat. Localnicii s-au întors, de voie, de nevoie, la meseria stră-mosilor. Sunt pescari, că doar atâta le-a mai rămas. Dar nici în zona asta nu mai e ce-a fost odată! Dumitru Corneiencu ne explică si de ce: „Când lucram la Intreprinderea piscicolă, ăia ne dădeau barcă la rame, scule, tot dichisul. Pescuiam în golf, la Musura, era peste gârlă. Îl duceam la punctul de colectare, aveam un plan lunar, pe specii, da’ era bine, toţi aveam din ce trăi. Acum sunt la patron, el doar îmi ia pestele, restul e pe cheltuiala mea. Si ne plăteste prost, cam 10 lei kilogramul de crap, somn, salău, trei lei la caras, un leu plătica. În lunile foarte bune, hai să zicem că iau o mie de lei. Unul dintre copii, Liviu, e cu mine, după BAC a sărit direct în barcă. Ceilalţi doi au plecat. Să stiţi că nici peste nu mai e cum era odată, că s-a dat iama în el pe căpătuială. Avem scule fixe, vintile si taliene, un fel de plase-capcană. Le punem seara, le scuturăm dimineaţa, e un fel de loterie: 10 kile, 20, 50 dacă esti chiar norocos”.
Ca în orice colţ de ţară, însă, există si în Sulina niste întreprinzători, cu mai multe sau mai puţine ghilimele. Mai o pensiune, mai o terasă, niste bărci cu motor si gata, s-au îmbogăţit peste noapte. Pentru că pe-aici nu s-au inventat taxele, cel puţin asa susţine medicul Gheorghe Gigi: „Sulina e un fel de stat în stat, doamnă, 90% e evaziune fiscală. Aţi văzut, e plin de oferte de cazare, toată lumea găteste un bors si o saramură, sunt motoare de ultimul tip, îi ameţesc pe străini pe canale, câteva minute, o sută de euro! Si toate astea în timp ce orasul se năruie, văzând cu ochii, iar oamenii onesti au ajuns muritori de foame!”
Dumitru Corneiencu susţine că şi viaţa de pescar, în Sulina, e mult mai grea decât era odată.
Spre norocul nostru, pe numele său Administraţia Fluvială a Dunării de Jos, am ajuns si în zona farului nou, la vărsarea Dunării în mare. Fără nava de semnalizare Mamaia 2, aflată în misiune, ar fi fost mai greu, spre imposibil. Farul e obiectiv militar, în zonă de frontieră. Mulţumim, domnule Lupu, să fie primit! Drumul spre mare, pe braţul Sulina, e tot prin rugină. Paul Lindi, comandantul navei, ştie ce era în spatele fiecărei ruine: „Acolo a fost Fabrica de guanină, ojă albă, singura din România, se făcea din solzi de peste. Aici era cherhana, dincolo atelierul de confecţionat plase pescăreşti, în spate, gheţăria. Când eram copil, mai făceam un ban pe la ei, pe timpul verii. Bunicii mei au venit aici cu Comisia Europeană a Dunării. Aşa că sunt o combinaţie de neamţ si italian, după tată, si ucrainean, dinspre bunicii mamei. Era un amestec de neamuri, la Sulina, de mai mare dragul: greci, nemţi, italieni, francezi, englezi… Era un trai frumos, cafenele, restaurante, hoteluri, cazinou, baluri, ehei! După revoluţie, oraşul a început să moară, oamenii au plecat care încotro. Clădirile vechi, cu stil, sunt în paragină, că-s revendicabile. Cele noi, vedeţi şi dumneavoastră, parcă-s puse cu furca, fără nici o armonie. S-a stricat totul şi-mi pare rău mai ales de viitorul tinerilor. Au făcut şcoli şi-acum sunt şomeri cu diplomă. S-au întors pe baltă, ca-n vechime, au nişte locuinţe improvizate pe Lacul Roşu şi pe Roşuleţ. E şi o cherhana acolo, le ia peştele, le dă nişte bani, cât să trăiască şi ei cumva. Si încă e bine, să vedeţi la iarnă, când o îngheţa şi rămânem izolaţi. În caz de urgenţă, doar cu elicopterul se poate ajunge la noi”.
„Insula fericirii”, cel mai nou pământ din Europa, format prin depunere de aluviuni, spre vărsarea Dunării în Marea Neagră.
Iată şi farul, cu o mică bisericuţă alături. Aşa, de Doamne-ajută, la intrarea în ţară. Echipa de serviciu, vreo trei oameni, care se schimbă la câteva zile, anunţă puterea vântului, gradul mării şi permisiunea sau interdicţia pentru intrarea navelor. Dacă gradul mării e de şase-şapte, se închide bara,asta însemnând că nu intră şi nu iese nici o navă. Hopa, ne legă-năm pe valuri, ceea ce înseamnă că ne-am vărsat în Marea Neagră. Inginerul Sorin Necula îmi explică despre geamanduri, că 01 e de aterizare, foarte importantă, apoi alea de ghidare, că pe laptop-ul domniei sale tocmai se execută o schiţă de adâncime, pe care o trimitem la Galaţi, la pilotaj… Sincer, nu pot să fiu atentă, acum, la detalii tehnice. Am visat, ani de zile, să văd cum e când se întâlneşte Dunărea cu marea. Da, e într-un mare fel! E genul de frumuseţe care nu se poate descrie.
La întoarcere, aflăm că Dunărea joacă într-un western, în rol de Mississippi. Echipa de filmare, nişte nemţi, înţeleg, cazată pe nava Andreea, mai înveseleşte peisajul, cu decoruri din carton. În rest, revenim la ale noastre. În stânga, cel mai mare hotel de odinioară, cumpărat de Vântu şi lăsat de izbelişte. În dreapta, o navă eşuată. „Poate a vrut armatorul să ia banii de la asigurări”, ne sugerează comandantul.
nr. 10 / octombrie 2011 Tweet
Bun gasit!!!
acum v-am descoperit… toata viata nu-ti ajunge sa le stii pe toate… dar… mai bine mai tarziu decat niciodata !
Websites you should visit…
I really liked your blog, appreciate the great information….
In 1969 am participat la o excursie studenteasca cu plecare din Tulcea, cu barci remorcate de o salupa. Traseu: Sulina, Rosu, Puiu, Sf.Gheorghe, Nufaru, Tulcea. Sulina mi s-a parut un sat cu pretentzii si atat. Dar excursia in barca a fost grozava…
va spune ceva “PALILULA?”
Din cate stiu este numele unei localitati…
Castiguri din prima luna! 100 ~ 285 de euro lunar! Cautam urgent colaboratori care vor sa castige 100 de euro lunar (part-time) sau 285 euro lunar (full-time), acum, din prima luna! Oferta este pentru toate localitatile tarii. Lucrati in timpul liber sau full-time, la alegere. Activitatea este foarte usoara. Cerem si oferim seriozitate maxima! Pentru mai multe informatii, solicitati acum detalii unuia dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email: mineamihai@gmail.com