Râsul izbăvitor al lui Geo Saizescu
December 17th, 2012, Radu Pocovnicu 3 comentarii TweetLa biroul său de la CNC, Geo Saizescu e înconjurat de cărţi. Vrafurile de cărţi, reviste şi scenarii se înalţă deasupra capului regizorului, ameninţând să cadă de pe birou.
„Eu având acasă pagode, ca şi aici, nevastă-mea, profesoara de vioară Avi Saizescu, mi-a zis: Poate mai degajezi şi tu interiorul. Le-am adus aici. Dar a încurcat-o cu mine. Acum, având loc liber acasă, am încărcat la loc cu alte năzdrăvănii. Am o fată aici, cică-mi face ordine. Păi nu-mi faci ordine în dezordine, că asta e ordinea mea.”
Pe pereţi, zeci de fotografii de arhivă şi afişele unor filme ale cineastului. O plasmă tv rupe echilibrul acestui spaţiu muzeal. Regizorul se ridică de la birou pentru un scurt tur de trecut-au anii. Fotografii de acum jumătate de secol… „Uite-o pe asta cu Arghezi, vezi ce sfios eram? Omul respecta profesia, mai ales că fiica lui, Mitzura, era actriţă. De la statura lui putea să-mi spună, măi, Saizescule, cine eram eu pe atunci?, dar maestrul – deşi nu suporta acest apelativ – se adresa cu domnule Saizescu. Dar trebuia să fii atent la ce scoţi pe gură, pentru că bătrânul bard era necruţător.”
Regizorul Geo Saizescu s-a născut la 14 noiembrie 1932, în comuna Prisăceaua, judeţul Mehedinţi. A învăţat la Liceul Traian din Drobeta Turnu Severin şi s-a înscris la Facultatea de Filosofie din cadrul Universităţii Bucureşti. A fost exmatriculat pentru implicarea în activitatea politică a fraţilor săi. A studiat apoi muzica la Conservatorul bucureştean şi în 1957 a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică, la secţia Regie Film. Din acelaşi an a început să lucreze la studioul cinematografic din Bucureşti.
Periplul continuă. „În poza aia sunt eu jucând Lopahin, la Severin. Aia de jos e o poză cu Birlic, prin ’50 şi… Asta e cu Orson Welles, la Buftea, iar aici cu Vittorio De Sica. De Sica venise în România să-l plaseze într-un loc de muncă pe fiu-su, care era compozitor. A asistat la filmări şi a fost foarte încântat să vadă o comedie românească, în stil napoletan…”
Primul film regizat de Geo Saizescu a fost Aventurile bravului soldat Svejk (1956), în 1958 a scris scenariul şi a regizat filmul Doi vecini. Au urmat: Un surâs în plină vară (1963), Dragoste la zero grade (1964), La porţile pământului (1965), Balul de sâmbătă seara (1968), Astă seară dansăm în familie (1972), Păcală (1973), Eu, Tu şi Ovidiu (1977), Şantaj (1980), Grăbeşte-te încet (1981), Secretul lui Bachus (1983), Sosesc păsările călătoare (1984), Secretul lui Nemesis (1986), Harababura (1990), Călătorie de neuitat (1994), Păcală se întoarce (2006), la care a scris şi scenariul, şi Iubire elenă (2012).
De numele său se leagă şi înfiinţarea Facultăţii de Teatru de la Hyperion, primul Cineclub din România, festivalurile internaţionale Hyperion Stud Fest, Eco-Etno-Folk-Film, singura revistă de umor din ţară, Harababura, Gala Premiilor Păcală etc…
„Mi-am zis: cum să ajut eu comicii români? Şi am iniţiat în 2000 Premiile Naţionale de umor…
Intră un domn. Preia Geo Saizescu.
– Nelule, fiindcă sunt jurnalişti români contemporani, dă-le şi tu o revistă.
– Da, le dau cu cea mai mare plăcere, dar ultimul număr nu mai avem.
– S-a epuizat? Mă, dar pentru colecţie avem, da?
„Ei, şi am dat premiile astea, am încercat să fiu consecvent. Dar n-a dat nimeni nici un ban, cu excepţia unui generos samaritean, Aurel Popescu, preşedintele Rompan. Statul român, cum aude că e vorba de un ajutor pentru festival, începe să se scarpine pe burtă, că, ştiţi, acum suntem în criză. Am văzut că aveţi un titlu în revista Flacăra, Un surâs în plină criză… Dar Un surâs în plină vară (unul dintre filmele sale) a făcut epocă! Toţi au luat chestia asta cu un surâs în toate. Şi nu poţi să pretinzi drepturi de autor. Ca să nu mai zic de Secretul lui Bachus, toată lumea îl foloseşte, a devenit nume de magazin, a fost făcut vinul Secretul lui Bachus. Unii dau lovitura cu asta, iar tu, dacă nu ai înscris numele ăsta la OSIM, auguri e tante belle cosi!
Geo Saizescu a jucat şi teatru, în 1950 interpreta rolul lui Lopahin din Livada de vişini, de Cehov, la Severin, în 1953 juca în Baia, de Vladimir Maiakovski, apoi în 1954 a regizat şi jucat rolul principal în Aventurile bravului soldat Svejk, în 1955 era Rajikov, din Steaguri pe turnuri, de V. Makarenko, a fost Profesorul din Musafirul de la miezul nopţii, de Horia Lovinescu, a jucat la Teatrul Naţional în Tragedia optimistă, de Vişnevski, spectacol regizat de Ion Cojar, în 1957 a jucat în Peer Gynt, de H. Ibsen, în regia lui Dinu Cernescu, la Studioul Cassandra.
„Spiritul capitalist” l-a luat pe nepregătite pe maestrul Saizescu. Concluzia e că nu-ţi dă nimeni, nimic. Ba, dacă se poate să fie ceva profit de pe urma ta, cu atât mai bine.
„Aveam nişte bani la bancă. Mă întâlnesc într-o zi cu o olteancă de-a mea şi îmi spune că dobânda de opt la sută pe care o luam eu, e mult prea mică. Păi, du-te şi bagă-ţi banii cu 18 la sută. Se poate? Sigur că da! Şi mă duc eu la ăia unde aveam banii, zic că vreau să-i scot.
„Vai, maestre, dar de ce îi scoateţi, că noi ne mândream cu dv.” Cu banii mei, adică. Zic că pot să iau 18 la sută dincolo. „Păi, nu ştiaţi că puteţi să negociaţi şi cu noi? Scrie acolo.” Unde scrie, dom’le? Ce să scrie? Că eu n-am văzut nimic. Scrie aşa de mic, că nu vezi decât cu lupa. Auzi, eu să negociez cu banca…”
Iubire elenă este ultimul film al cineastului, după piesa omonimă a dramaturgului Kostas Assimakopoulos, şi rulează pe marile ecrane din primăvara acestui an. N-a fost uşor, a fost nevoie de ani de zile pentru ca filmul să apară. Cel care i-a făcut pe români să râdă la filmele sale, a abordat de data aceasta nu comedia, ci drama. Geo Saizescu le serveşte cinefililor „o romanţă de iubire, cu gust dulce-amărui de narghilea, în paşi de sirtaki“. Capul de afiş il deţine cuplul artistic Maia Morgenstern – Mircea Rusu.
„Ei, am făcut revista asta, Harababura, avea 7.000 de exemplare tiraj, acum am ajuns să scot 3.000 pe an. Cică o să dau lovitura la Rodipet. Când, într-o zi, aflu că am de plătit găzduirea revistei. Cum adică să plătesc găzduirea?… Cică depozitarea… Păi, eu v-am dat să o depozitaţi? Alta. M-am dus la Severin, zic, mă, oltenii mei au cumpărat-o. Şi cer la un chioşc să-mi dea o revistă. Aoleu, maestre, zice ăla, să văd dacă oi mai găsi-o, şi a început să răscolească într-o ladă veche de zestre după revistă. Era într-adevăr o harababură acolo… În sfârşit, găseşte o revistă. Măi, i-o v-o dau să o ţineţi la fund? Că, „să vezi, întâi distribuim cotidienele judeţului şi ale Craiovei, săptămânalele hihihi, lunarele, centralele care dau şpagovici, şi apoi veniţi voi, ăştia, care faceţi cultură şi umor…”
Tot legat de apariţia editorială, regizorul pregăteşte pentru primăvara anului viitor un alt volum, autobiografic: Mascatul din Santa Fe. Un nume sugestiv ales din perioada americană a regizorului, din anii ’70, când a fost cu o bursă în Statele Unite ale Americii.
„Dacă veţi avea plăcerea să-mi citiţi scrierile, mă veţi descoperi ca romantic luptător, aşa cum m-a simţit, străduindu-se, bunul meu prieten, cunoscutul critic de cinema Călin Căliman, doritor să afle resorturile intime ale prezenţei mele în lume şi în artă, în inspirata sa carte intitulată sugestiv Secretul lui Saizescu sau… Un surâs în plină iarnă.”
Domnule Geo Saizescu, care a fost motivul pentru care aţi plecat din Oltenia dumneavoastră la Bucureşti?
„Aspiram mai sus decât minima condiţie umană dintr-un biet sat, Prisăceaua de Mehedinţi, pierdut în câmpia oltenească. Se năştea în mine o dorinţă de a arăta că viaţa nu-i doar o tragedie, ci şi o imensă bucurie. Şi apoi, orice oltean vrea să fie mai nu ştiu cum. Ăsta eram eu. Când am plecat din satul meu la Severin, cu trenul, n-am fost singur. Eram mai mulţi băieţi, toţi câştigătorii lozului. Plecam să cucerim Vestul sălbatic.” Iar ceea ce a urmat n-a fost departe, tânărul Saizescu trebuind să lupte pentru tot ceea ce avea să obţină de la viaţă. „Se spune că a fost teroare pe timpul lui Ceauşescu; eu zic: teroare a fost şi înainte de Ceauşescu. Unul dintre fraţii mei, care era un fel de comic al satului, a intrat în atenţia Securităţii pentru că a cântat şi a spus nişte glumiţe.” Din această cauză Geo Saizescu nu a putut termina Facultatea de Filosofie. Nu se putea ca un „duşman al poporului” să facă filosofie – pentru comunişti, filosofia era ideologie. Aşa a ajuns la muzicologie şi canto.
Mai târziu, ca tânăr regizor, Geo Saizescu mărturiseşte că nu a îndrăznit să facă comedii satirice, ca să nu fie bănuit de regim. „De obicei eram simpatizat când nu făceam nimic. Am avut simţul umorului încă din adolescenţă. Eu, cu faţa mea de şoarece de bibliotecă, îi făceam pe toţi să râdă, profesori şi colegi. Mă puneau să citesc Dl. Goe şi se prăpădeau de râs. Dar nu mai amuzam atât de mult când am început să fac film… În Un surâs în plină vară, am militat pentru un destin individual, ca acel băiat să fie el însuşi, liber, cu personalitatea lui…”
Dar e greu să mulţumeşti pe toată lumea, concluzie la care a ajuns şi Geo Saizescu. „Unii au zis că Secretul lui Bachus face jocul comuniştilor, că, vezi Doamne, e un film care combate corupţia. Şi cum să-i fi zis? Premiera unui film inspirat din realităţile din România?!” Însă publicul şi presa de specialitate au aclamat filmul.
Geo Saizescu nu s-a remarcat doar ca regizor, ci şi ca actor film. Primul rol într-o peliculă regizorul l-a jucat chiar în propriul său film, Astă seară dansăm în familie. Gheorghe Dinică l-a refuzat atunci, aşa că Geo Saizescu a recurs la această soluţie. Şi n-a fost rău. În Păcală a jucat rolul Judecătorului. A fost apoi Foto Bujor, din Eu, tu şi… Ovidiu. Poetul trăsnit, din Secretul lui Bachus. Regizorul a jucat şi în alte filme, precum S-a furat o bombă, de Ion Popescu Gopo, în rolul banditului, Avocatul din Buletin de Bucureşti, Tenorul din Partea ta de vină, de Mircea Mureşan, în Figuranţii, Fram Ursul polar etc. Filmele lui Geo Saizescu au primit numeroase distincţii de-a lungul anilor. Dintre acestea, amintim: Un surâs în plină vară (multi-premiat), Dragoste la zero grade (distins la Barcelona), La porţile pământântului (Edinburgh), Balul de sâmbătă seara (Cannes Jeunesse), Păcală (Premiul Asociaţiei Cineaştilor), Şantaj (Premiul ACIN pentru Regie), Secretul lui Bachus (Gabrovo), Sosesc păsările călătoare (Moscova)…
Poate părea foarte distractiv să faci astfel de filme. Comedie, comedie, toată ziua veselie… Aşa pare din afară. Puţini ştiu că, în spatele unei comedii reuşite, se ascunde o muncă extrem de serioasă şi o detaşare din partea regizorului, care presupune chiar asta: să te abţii de la râs, pentru a fi în stare să alegi tot ceea ce e mai bun şi să-i laşi spectatorului plăcerea „râsului homeric”. Geo Saizescu îl dă exemplu pe Dem Rădulescu, actor cu o inventivitate extraordinară. Cu toate că „Bibanu” era o sursă inepuizabilă de râs în fiece clipă, regizorul trebuia să taie „în carne vie”, cerându-i să continue, să dea tot ce poate din el.
Din seria clipelor „comice” trăite de cineast pe platourile de filmare se numără şi unele momente cheie, decisive în controlul asupra filmărilor. Nu de puţine ori, Geo Saizescu a trebuit să ia iniţiativa, pentru a-şi motiva actorii în scenele dificile. Şi tot cu Dem Rădulescu are regizorul o amintire.
„Actorul se uita cu neîncredere la un armăsar pe care trebuia să-l călărească. „De ce nu-l călăreşti tu?”, mi-a spus. Ce să fac? M-am urcat pe cal, dar n-a ţinut mult, ţin minte şi acum căzătura. „Poftim, ai făcut-o şi pe Gingis Han. Mă bucur că rugăciunea mea a fost ascultată!”, l-a sancţionat „Bibanu”, spre deliciul celorlalţi. Mai rău a fost la o filmare când a văzut moartea cu ochii. Invitat frumos – de către actorul care trebuia să joace secvenţa – să se scufunde chiar el în Olt, Geo Saizescu n-a cârtit. Un prag deloc uşor, pentru că râul era adânc şi plin de vârtejuri. Regizorul s-a scufundat în apă şi presimţirea a fost adevărată: a fost la un pas să se înece, dacă nu l-ar fi tras cineva deasupra din vârtejurile râului.
Despre tinerii regizori români, Geo Saizescu crede că „atacă prea mult lucrurile marginale. Montează camera fixă şi pun actorul să se plimbe.” Eu îi răspund că au fost obligaţi să se descurce ca outsideri. Că nu au fost băgaţi în seamă de mai-marii cinematografiei, că a trebuit să se descurce cu bani puţini. „Ce, Porumboiu n-a avut bani?” – îmi răspunde el.
Mai e ceva. Acum sunt alte probleme, altă societate, alte accente pe care le găseşti în filmele noului val. Cineastul mă contrazice, îmi dă un exemplu din dramaturgia lui Ion Băieşu. „Ce s-a schimbat? Într-o literatură care găseşte esenţa lucrurilor umane, orice scenariu are valoare perenă. Sunt personaje care trec peste timp. Eu fac filme pentru public, nu fac filme pentru elevaţi…” Totuşi, ce regizori vă plac? „Îmi plac Nae Caranfil, Nemescu, Radu Mihăileanu, Nap Toader şi, bineînţeles, Cătălin Saizescu… Cineaşti care transmit o anumită căldură, umanitate…” De asemenea, atrage atenţia că disputele în jurul banilor pentru producţiile de filme au fost dintotdeauna, i s-a întâmplat şi lui, de pildă aşa cum a fost episodul cu Jean Georgescu, care i-a reproşat că a fost privat de buget la un film din cauza lui.
Până la urmă, Geo Saizescu este şi el una dintre „victimele” actualei societăţi româneşti, „Credeam că voi fi fericit în regim capitalist. Aveam speranţe. Dar m-am înşelat”, spune el.
Mult mai dur este regizorul etalon al comediei româneşti cu privire chiar la proprii lui studenţi. „Am studenţi care nu ştiu să scrie româneşte. Nu ştiu să se exprime, n-au vorbele la ei. Nu înţeleg, ai impresia că toată lumea e fericită. Toată lumea cântă şi dansează. Dar, în viaţă trebuie să lupţi ca să obţii ceva.” Aveţi un fiu, Cătălin, şi el regizor. El e un luptător? „Cătălin nu e un luptător în stilul meu, încercat de vremuri. El vrea propria sa experienţă” Şi ce poate face azi un tânăr regizor pentru a reuşi? „Să se lupte. Ca să obţii ceva, trebuie să o faci.”
Cercul se strânge, aşa cum îl încercuiesc cărţile de pe biroul său, scenariile care se lasă aşteptate. Viaţa începe să se reducă la nucleul ei. Familia – soţia Avi, fiul Cătălin şi soţia sa, şi cei doi nepoţei, Maria bucuria şi Matei flori de tei, cum îi alintă el, de 7 şi 4 ani. Doi nepoţi răsfăţaţi de bunicul Saizescu, care şi-a făcut un obicei să le mai dea „un ban de buzunar”. Dacă însă fetiţa, de câte ori primeşte bani de la bunicul ei, îi dă mamei sale, Matei preferă să-i păstreze pentru el. „I-a băgat în buzunar şi s-a bătut cu palma peste el. Ce semn mai clar de proprietate vrei? Gest definitoriu!”, se amuză regizorul… Dar şi prietenii – Dumitru Radu Popescu, naşul său Dinu Săraru, şi finul Sebastian Papaiani, Temistocle Popa, Dumitru Lupu, Ileana Stana Ionescu, Tamara Buciuceanu, Stela Popescu, pictorul Viorel Mărginean, Florin Piersic… Îl întreb dacă are prieteni tineri? „Nu. Îmi aduc aminte de boema de altădată. Ne adunam la Katanga. Atunci, tinerii veneau spre bătrâni. Acum suntem nişte dinozauri, expiraţi. Dar, vezi tu, noi, bătrânii de azi, nu mai suntem ca bătrânii de ieri. Păi, pe unul de 60 de ani îl iei azi foarte uşor la mişto.” Şi până la urmă, ce mai înseamnă prietenia? „Un mod de a fi, cu preocupări comune, afinităţi. Dar, cel mai important, poate, să fii căutat. Trebuie să ai sentimentul ăsta.”
Pe 14 noiembrie, regizorul Geo Saizescu a împlinit 80 de ani, eveniment pe care l-a sărbătorit la Cinemateca Eforie. Nu ştiu de ce mă aşteptam să fie puţină lume. Surpriza a fost că, încă de la intrarea în cinematecă, mulţi invitaţi îşi aşteptau rândul să-l ureze pe sărbătorit. Prieteni, cunoscuţi, admiratori, oameni de toate vârstele. Chiar şi tineri. Cu siguranţă, pe 14 noiembrie, maestrul Saizescu a avut acest sentiment: că e căutat şi iubit.
nr. 12 / decembrie 2012 Tweet
Pomóż wybrać mi najlepszą grę kasynową
Polecam gre w ruletke, fajnie sie gra.
Wypozycz auto w niskiej cenie juz od 39zl za dobe.