Românul, un brand care încă se mai caută pe sine
December 13th, 2012, Corina Anghel 17 comentarii TweetUn studiu recent al „Result Development“ arată calităţile, limitările şi aspiraţiile românului. Spiritul de familie, independenţa şi inteligenţa sunt umbrite de dorinţa de putere şi de laudă, de tendinţa spre bârfe şi trădare. Dar ne dorim un comportament civilizat şi simţ civic, valori morale puternice şi standarde personale înalte.
„Românii sunt eroi, dar cu deosebire când sunt în grup. În front, la război, la revoltă, curajul românului nu are pereche… Dar românul izolat este blând ca mielul. Când îi bate cineva din picior, el tace. Capul plecat, sabia nu-l taie.“ – Constantin Rădulescu-Motru,1937.
În urmă cu şase ani, televiziunea publică a organizat un amplu sondaj de public, pentru stabilirea unui top al Marilor Români. Cele aproape 370.000 de voturi au desemnat 100 de personalităţi (a fost propus telespectatorilor un singur criteriu: valoarea), primii zece fiind: Ştefan cel Mare, Carol I, Mihai Eminescu, Mihai Viteazul, Richard Wurmbrand, Ion Antonescu, Mircea Eliade, Alexandru I. Cuza, Constantin Brâncuşi şi Nadia Comăneci. Ce spune acest clasament despre setul de valori ale românilor? Că, înainte de orice, ne mândrim cu conducătorii noştri apărători de ţară, cu valorile artistice şi spirituale, într-o reprezentare nu foarte deosebită de a altor naţii. Diferenţierile şi paradoxurile vin abia în eşalonul secund, în care Mirel Rădoi (fotbalist, parcă) e pe poziţia 21, devansându-i, în ordine, pe Titulescu, Regele Ferdinand I, Regele Mihai I şi Decebal. Aflat într-o poziţie de top în sondaje, la vremea aceea, Traian Băsescu ocupă abia locul 27. Cu Gigi Becali pe 13 şi Gregorian Bivolaru pe 20. I-am rugat pe prof. univ. dr. Adrian Cioroianu, istoric, politician, jurnalist şi scriitor, şi pe conf. univ. dr. Dumitru Borţun, sociolog, preşedintele Juriului de Onoare al Asociaţiei Române de Relaţii Publice, să ne desluşească mecanismele psihologice şi sociologice, coordonatele istorice pe care s-au născut şi se (mai) creează, intrând în conştiinţa publică, personalităţile marcante ale naţiei române, ca parte a brand-ului de ţară.
❙ Acest top este un clasament al modelelor?
Adrian Cioroianu: Eu cred că brandurile acestea, ce ţin de personalităţi, se construiesc într-o manieră total diferită de cele comerciale. Un brand istoric are de-a face cu educaţia, forma primară a ei, în sensul bun al termenului, de educaţie elementară. Afli de la o vârstă relativ fragedă despre Ştefan cel Mare şi Mihai Viteazul. N-am însă deloc impresia că sunt bine folosite aceste branduri. Chiar dacă teoretic ele sunt în mintea oricărui român, de cele mai multe ori se află într-o relaţie mai curând distantă. Nu-mi explic de ce şi, ca profesor de istorie, sufăr pentru asta. Nu mai au calitatea de modele. De 20 de ani, noi nu mai predăm în şcoală modele. Iar la nivel de societate, ideea de model a fost înlocuită cu aceea de vedetă. Şi asta face să ne trezim, în sondaje, cu Gigi Becali, între Vlad Ţepeş şi Henri Coandă. Admit ideea că în comunism s-a vorbit excesiv de mult despre modele, dar acum nu se mai vorbeşte deloc. Ba chiar se face confuzie între reputaţie şi popularitate.
❙ Vine cumva şi din matricea culturală?
A.C.: Nu, nu! Matricea noastră culturală este foarte solidă, dar, într-adevăr, se fragilizează din ce în ce mai mult. N-aş acuza societatea în ansamblu, mă tem că asta are legătură cu şcoala, care e dominată de media. Este pentru prima oară în istoria noastră şi, probabil în istoria societăţilor occidentale, când media domină şcoala. Până acum era invers. În al doi-lea rând, noi, românii, nu avem o relaţie cu brandurile în genere, nu numai cu cele personale. Vă dau un exemplu, pe care l-aş putea studia şi din punct de vedere istoric: ţigările Carpaţi. Este o enigmă pentru mine dispariţia acestui brand naţional, după ’90. Pierderea acestor artefacte, care trecuseră dincolo de comercial, deveniseră parte culturală, mă face să cred că suntem un popor foarte schimbător. Ceea ce uneori e bine, că nu ne ataşăm de lucruri şi asta ne asigură o dinamică, o capacitate de adaptare care explică adesea miracolele supravieţuirii noastre ca popor. Revin la brandurile naţionale: noi consumăm foarte repede o tradiţie. Deşi ne lăudăm cu tradiţii seculare şi milenare…
❙ De ce Ştefan cel Mare şi nu Mihai Viteazul, pe primul loc?
A.C.: În opinia mea, brandurile la nivel de persoane ţin exclusiv de prezenţa lor în discursul public dominant la un moment dat în societate. Poziţia lui Ştefan cel Mare în conştiinţa românilor se datorează în principal Bisericii, fiind adesea invocat ca unul dintre părinţii ortodoxiei româneşti, măcar prin numărul mare de biserici construite. Or, asta îi aduce o notorietate, cel puţin în Moldova, la el „acasă“, pe care Mihai Viteazul n-o are în Oltenia lui. Ştefan cel Mare este sanctificat la propriu în inima multor moldoveni, înainte de a fi sanctificat de Biserică. Din acest punct de vedere cred că un brand cu şanse mari în viitor este Ceauşescu, pentru că este foarte prezent în discursul public. Uitaţi-vă cum a intrat în industria de publicitate, de la ciocolată la telefonia mobilă! Aşadar, brandurile de persoană, cel puţin cele istorice, ţin de invocarea lor, de cât de des sunt prezente în discursul public. Nevorbind despre ele, vor dispărea, oricât s-ar da şcoala peste cap şi oricâte sesiuni ştiinţifice am face.
❙ Cum suntem şi cum ne vede străinătatea?
A.C.: Aici avem mult de lucru. Fiecare ţară are strategia ei culturală. Turcia, spre exemplu: românul îl vede în fiecare seară la televizor pe Suleiman Magnificul, într-un serial care, de fapt, este o formă de propagandă foarte bună. Dusă de altfel şi în Franţa, Germania, ba chiar şi în ţări în care nu sunt turci. Filmele cu Mihai Viteazul, Mircea cel Bătrân, epopeea cinematografică din anii comunismului, n-a fost deloc o idee rea. Sigur, a fost mai bine sau mai prost făcută, dar ca propagandă naţională a avut logica ei, şi-a jucat rolul foarte bine, acolo unde cărţile de istorie nu ajung. N-ar trebui să aruncăm toate lucrurile din comunism. BBC-ul face în continuare filme despre istoria Angliei, a regilor ei. La fel şi americanii. Nu e o ruşine să faci filme despre istoria ta. La noi, de 20 de ani nu s-a mai făcut nimic. Nu poţi lăsa totul pe seama şcolii, nici o ţară nu face asta.
Dumitru Borţun: De ce nu am putut avea până acum o strategie eficace a imaginii de ţară? Răspunsul e simplu: fiindcă nu am avut nici măcar o strategie a dezvoltării sociale, un proiect de societate. Noi, românii, ne-om fi născut poeţi, nu ştiu, dar sigur nu ne-am născut manageri; noi nu gândim strategic, de unde şi zicala „Dă-mi, Doamne, mintea românului cea de pe urmă“, care vrea să spună că suntem foarte inteligenţi, analitici şi înţelepţi, dar numai după ce ne-am lovit cu capul de pragul de sus. Nu ştim să evităm pragul, să gândim anticipativ. În fiecare an, prima zăpadă ne prinde nepregătiţi, parcă am fi o ţară tropicală! Inundaţiile ne prind tot nepregătiţi, deşi primele inundaţii catastrofale au avut loc în 1970, s-au repetat în 1975 şi tot aşa, cu o anumită regularitate. Pe de altă parte, de fiecare dată când aud de o iniţiativă legată de „brandul de ţară“ mă tem că se va transforma din nou într-o afacere à la roumaine: sunt cheltuiţi mulţi bani, prea puţini bani sunt folosiţi pentru atingerea obiectivelor, iar obiectivele sunt ratate…
❙ Investim, la nivel afectiv, într-o personalitate iconică, pentru că ne regăsim în valorile ei?
A.C.: Nu chiar. O identificăm mai degrabă cu aspiraţiile noastre. Cred că are şanse să devină brand nu o personalitate în care te regăseşti, ci aceea care e aşa cum ai dori să fii tu însuţi. Constat la studenţii mei, şi nu numai, că, dintre oamenii politici, imaginea Regelui Mihai a crescut în ultimii 20 de ani cel mai mult, fără să joace un rol politic. În timp ce alţii, care au fost foarte sus, au şi căzut dramatic. E cazul lui Băsescu; da, s-au regăsit în el patru, cinci ani, după care s-au săturat, şi-au dat seama că nu de un preşedinte jucător au nevoie, ci de un arbitru. Adică neutru şi credibil. Românii sunt un popor certăreţ, au nevoie ca acolo, sus, la primul nivel, să fie o entitate capabilă să menţină echilibrul. În ciuda a ceea ce se crede, românii îşi doresc un personaj regal. Poate să fie şi un preşedinte, dar să aibă o statură. Francezii, la fel. Mitterrand părea un rege socialist, Sarkozy a îmbărbătat naţia doi, trei ani, după care a căzut, că devenise prea activ.
❙ Cum percepeţi românul, ca brand?
A.C.: Nu mi se pare foarte bine configurat. E în construcţie şi Dumnezeu ştie cum va evolua – v-aş putea vorbi mai uşor despre trecut decât despre viitor. Asta şi pentru că noi suntem foarte tineri, ca stat. Da, avem mii de ani, dar ca popor, nu ca stat. Trăim într-o cu totul altă paradigmă decât bunicii noştri. Şi avem de construit o altă realitate. Or, românul ca model, azi, e o noţiune care bâjbâie. Bâjbâie şi în mintea noastră, ea nu se poate întrupa de la sine, noi trebuie să-i dăm consistenţă.
❙ Portretul psihologic făcut de Rădulescu Motru poporului român, acum aproape 80 de ani, nu e foarte diferit de cel din relatările călătorilor străini prin Ţările Române ale secolului XIV şi nici departe de ceea ce suntem azi, în esenţa noastră genetică.
A.C.: Fără îndoială. Numai că asta nu ţine de genă, ţine de cultura politică. Se spune despre noi că nu avem cultură politică. O prostie! Orice popor are, chiar şi un trib din Polinezia. Şi, da, cultura politică e aceeaşi de pe vremea lui Rădulescu Motru, dar vor urma schimbări fundamentale. Problema noastră e că suntem foarte individualişti, de-asta nici nu reuşim să facem echipă. Ne lipseşte solidaritatea… Deşi suntem ospitalieri. Doar că suntem ospitalieri cu cel de la care aşteptăm ceva, învăţăm ceva… Nu suntem un popor de samariteni. Să nu se supere, nici unul, nici altul, dar într-un fel primim un italian şi în altul, un pakistanez. Suntem individualişti, ca şi italienii, grecii, portughezii. Nici ei nu fac echipe. În schimb, nemţii fac echipe admirabile.
❙ Ni se potriveşte democraţia?
A.C.: Cum să nu?! Suntem foarte asemănători popoarelor de tip levantin şi latin. Foarte certăreţe între ele. Or, popoarele certăreţe, de regulă, se simt bine în democraţie. Acum 2.600 de ani, armata persană, care asculta orbeşte de un singur om, a vrut să intre în Europa şi a ales cel mai scurt drum. Prin nişte văi şi coclauri locuite de nişte popoare certăreţe, strămoşii grecilor de azi. Iar grecii rebeli de atunci au învins uriaşa armată disciplinată şi au oprit invazia. Faptul că azi vorbim limbi europene şi nu persoana, acestor certăreţi li se datorează. Europa s-a născut din rezistenţa unor certăreţi în faţa altora care ascultau orbeşte. Iar democraţia în ceartă se naşte. De-asta au pierdut şi Hitler, şi Stalin… Povestea asta că la noi mămăliga nu explodează este o aiureală, nimeni nu o poate justifica în istorie, e o notă depreciativă, lansată de noi înşine la adresa noastră. De fapt, avem o istorie foarte sângeroasă, am supravieţuit (şi) printr-o cruzime pe care nu vrem să ne-o recunoaştem.
D.B.: Supravieţuire, da… Într-o carte splendidă, istoricul George Brătianu vorbea de poporul român ca despre „o enigmă şi un miracol“: enigma este însăşi formarea lui, iar miracolul – supravieţuirea sa, în condiţii istorice dintre cele mai potrivnice. În aceste condiţii, noi am dezvoltat o cultură a supravieţuirii şi, corespunzător, comportamente de supravieţuire. De ce n-am face din această trăsătură un brand de naţiune? Românul – un „Rambo“ al Europei! Sigur, îmi puteţi replica: „Dar nu este o calitate în sine, ea poate fi uşor transformată de adversarii noştri într-un defect“. Depinde numai de noi ca acest lucru să nu se întâmple, este scopul campaniei de imagine ca acest „item“ să fie semnificat în favoarea obiectivelor noastre. Îl şi aud pe şeful statului român vorbind de la tribuna Parlamentului European: „Timp de 2.000 de ani, noi, românii am fost ocupaţi cu supravieţuirea, ne-am tot adaptat. De astăzi înainte, vom participa activ la istorie!“.
❙ Deci brandul românesc e totuşi un loz european câştigător…
D.B.: Puţini specialişti se întreabă cât de pregătiţi sunt românii pentru integrarea ţării lor la Uniunea Europeană. Că o vor, se ştie. Dar cât de pregătiţi sunt, nu ştim. Mă tem, însă, că dacă am putea să ştim ce este în mintea românilor, am afla că opt din zece îşi imaginează că vor privi integrarea României în Uniunea Europeană la… televizor. Nu există implicarea personală în acest proiect, nu prea văd în jurul meu oameni care să-şi re-gândească proiectul de viaţă sau planul de carieră profesională în funcţie de viitorul european al ţării lor. Celor mai mulţi, acest viitor le rămâne exterior; el nu este însuşit ca viitor personal. În schimb, văd oameni care fraudează proiectele europene, îi văd pe alţii care nici nu-şi propun să deruleze astfel de proiecte, fiindcă au înţeles că din fondurile Uniunii Europene nu se poate fura. Fondurile europene nu seamănă cu fondurile primăriei! Soluţia stă la mâna instituţiilor şi a legislaţiei, care au şi ele, acum, o imagine de reparat.
A.C.: Cu siguranţă! Dar trebuie să ne treacă pasiunea asta de a ne vorbi de rău. Vorbim despre România ca şi cum ar exista, ca despre o femeie pe care o vezi pe stradă, prost îmbrăcată. România e un puzzle, alcătuit din noi toţi, nu pot fi eu bun dacă toţi ceilalţi sunt canalii. Dacă îi vorbesc pe toţi de rău, ce valoare mai am eu? Suferinţa mea cea mare e jena cu care românii îşi prezintă paşaportul. Nu vezi aşa ceva la nimeni. Avem noroc, totuşi, că am stat mereu cu faţa către Occident şi, cât timp le-am copiat modelele, am făcut paşi mari înainte. De-asta am şi avut o eurofilie absolută, nu s-a opus nimeni aderării la UE. Credeţi că am intrat în NATO ca să trimitem soldaţi în Afganistan? Nu! Noi am vrut să facem parte dintr-un club. Cum spune Ţoiu într-un roman: „Românii sunt europeni prost plasaţi (geografic, n.r.)“. Noi nu ne simţim bine în zona noastră, vrem mai la vest. Şi pentru că nu ne putem „muta“, iată că vine vestul spre noi.
❙ Aveţi o imagine a brandului de ţară, peste 50 de ani?
A.C.: Da. Un brand regal. Nu sunt convins că vom mai avea republică. Şi încă mai devreme de 50 de ani. Ţine de tradiţie. Când 2.000 de ani ai avut voievozi, domni, domnişori, ideea de republică e artificială. Pentru că, certăreţi fiind, avem nevoie de arbitru. Ca la meciuri, când aduci arbitri din afară. De-asta merge prost republica italiană, la fel cea greacă. În timp ce Spania regală se simte bine, chiar dacă regele mai face şi prostii.
D.B.: Am deocamdată o imagine a ceea ce e de făcut ca să construim un brand consistent de ţară. Scopul campaniei nici nu ar trebui să fie făcut public. El ţine de reţeta bucătarilor, este un secret de producţie; dacă îi faci publicitate, nu mai are efectul scontat. Pe dumneavoastră ce vă interesează mai mult, să aveţi în farfurie o mâncare bună sau să-i cunoaşteţi reţeta? Eu, unul, prefer să las reţeta în grija bucătarilor! Dacă ar fi să proiectez o campanie pentru promovarea României, aş evita să vorbesc despre o Românie a trecutului. Mai ales că nu tot trecutul nostru este „utilizabil“ în raport cu obiectivele prezentului (de pildă, atitudinea faţă de aliaţi sau antisemitismul din perioada interbelică). De aceea, aş viza anumite categorii de public, împărţite după criterii diferite: cultural (spaţiul germanofon, francofon, anglofon – britanic şi nord-american etc.); economic (investitori, turişti, studenţi internaţionali etc.); generaţional (copii, tineri, adulţi, bătrîni etc.). M-ar interesa mai ales adolescenţii, căci ei sunt mai aproape de viitor şi vrem să-i păstrăm în ţară.
nr. 12 / decembrie 2012 Tweet
http://liviudrugus.wordpress.com/2012/03/14/cum-e-romanii-si-ce-vrea-dansii-sau-dincolo-de-mituri-metafore-si-magii-mioritice/
Multumim pentru completari, spatiul virtual e mult mai generos decat cel de hartie. Iar tema, darnica la randul ei.
Adevarul dureros este ca prioritatile Romanilor sint stabilite pe criterii gresite… Romanul “trebuie” sa darime tot ce s-a construit inaintea lui ca sa arate ce stie el… Ar fi mai cistigat sa construiasca peste ceva deja existent dar, oarecum nu-l duce capul asa departe… In mintea lui trebuie sa “sape” sa ajunga sa fie vazut… Se sapa intre ei si denigreaza o natie intreaga dar ce le pasa… SCOPUL SCUZA MIJLOACELE!
Pot sa mai adug si eu cateva adevaruri dureroase, si ma voi referi aici doar la unul: placerea romanului impartial de a sta la umbra anonimatului, concomitent cu afirmarea curajului celui care sta ascuns dupa gard si arunca cu pietre in multime, fara a-si asuma vreo motivatie sau responsabilitate. Un nume de imprumut sau doar cateva initiale confera analistului preopinent dreptul de a spune orice si de a nu-si asuma nimic. Simona indeamna romanii sa construiasca, nu sa distruga. OK, desi se stie ca orice proces de constructie este unul de distrugere creatoare (Schumpeter), hai sa construim! Ce sa construim? autostrazi cu preturi exorbitante din care sa se hraneasca mai multe generatii de urmasi ai politicienilor care au facut posibila acea constructie? Sa construim o lume noua? (nu voua!) Sa construim teorii protocroniste despre meritele si calitatile imaginare ale unui neam perfect, distrus doar de critici si de carcotasi care vor sa arate ca regele e gol, dar parca mai frumos este sa-l imbracam in cuvinte aurite… Dar ce le pasa anonimilor? Ei pur si simplu nu suporta denigrarea jigodiilor si a politrucilor de duzina specializati in turnarea de droguri adormitoare in campanii electorale nesfarsite. Ei vor fratie si iubire intre lup si miel, intre vanator si vanat, intre politist si infractor etc. Ei repeta sau critica sintagme al caror sens le scapa, dar care dau bine la … idealul de a construi o lume ideala…. Oricum, suma dintre marii patrioti care iubesc anonimatul si micii carcotasi care sapa si scot radacinile amare ale amaratelor lor vieti alcatuiesc, dincolo de sintagme machiavelice, poporul roman asa cum e el. Altul n-avem…
asfgagsasgasgsa
2013 este anul in care Fondurile Europene NERAMBURSABILE se acorda si la noi la fel de usor ca in statele membre ale Uniunii Europene ! Detalii pe site-ul: http://www.fondurieuropenenerambursabile.ro
Acum este momentul: In 2013 Fondurile Europene NERAMBURSABILE se Acorda si la noi la fel de Usor ca in statele membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Aflii mai multe detalii pe site-ul:www.fondurieuropenenerambursabile.ro
Romanul este si va fi mereu plin de calitati exceptionale!
Articolul este excelent!
Felicitări, Corina Anghel!
[…] http://revistaflacara.ro/romanul-un-brand-care-inca-se-mai-cauta-pe-sine/ […]
Multumesc.
Gdy mi się nudzi często włączam serwis internetowy i gram w black jacka.
Fajny ten serwis black jack, ja za to gram w ruletke.
Jakie firmy polecacie ktore wynajmuja auta na pol roku?
dsadsa
Un articol foarte interesant.