TEATRU: Insula; Noddy
December 17th, 2012, Radu Pocovnicu 2 comentarii TweetInsula
Unul dintre cele mai bune spectacole din cadrul „Festivalul Naţional de Teatru“ din acest an a fost „Insula“. Aşa că vă invităm să-l vedeţi, chit că e la Cluj – aviz amatorilor de teatru din Ardeal, şi de… oriunde.
Ada Milea creează o insulă suprarealistă cu situaţii comice şi tragicdeopotrivă.
Insula,
după Gellu Naum
Cu: Cristian Rigman, Silvius Iorga, Ramona Dumitrean…
Regia: Ada Milea
Teatrul Naţional Cluj
Insula, după textul cu acelaşi nume al poetului şi dramaturgului Gellu Naum, are ca punct de plecare romanul lui Daniel Defoe, Robinson Crusoe. În adaptarea sa, Naum păstrează câteva elemente originale – insula pe care naufragiază Robinson, Vineri, sclavul care se transformă în camarad, şi eforturile de supravieţuire ale eroului principal. La toate acestea adaugă personaje noi care se înfruntă în situaţii comice şi tragice deopotrivă. Insula este o piesă în două acte, în care limbajul contribuie la întreţinerea comicului situaţiilor, personajele fiind marcate, în stilul lui Gellu Naum, de simbolistica suprarealistă a unor teme precum visul, somnul, călătoria, erosul sau moartea. Un puzzle de întâlniri şi situaţii cu personaje exotice, precum o sirenă, un pirat, un beduin, dar şi numeroşi membri ai familiei pierdute a lui Robinson. Căutările, urmăririle, regăsirile şi, din nou, despărţirile, toate rapide şi aproape mecanice, au în comun singurătatea, la rândul ei pierdută şi apoi regăsită. Ada Milea construieşte, astfel, un concert al singurătăţilor aduse împreună de Gellu Naum, aducând împreună, la rândul ei, vocile şi prezenţa actorilor Teatrului Naţional din Cluj, într-un concert 100% teatral. Există şi o variantă iniţială a spectacolului, realizată de Ada Milea împreună cu Alexandru Bălănescu, în Marea Britanie. Un spectacol care a cucerit publicul londonez.
„Când mi s-a propus să lucrez la Cluj pe un text din Gellu Naum, mi-am dorit Insula pentru că aveam ocazia să păstrez cât mai mult din textul piesei de teatru şi din personaje. Sunt foarte mulţi actori minunaţi aici şi lucrez foarte bucuroasă cu unii dintre ei. Insula englezească e construită împreună cu un mare muzician, dl. Alexander Bălănescu, sub forma unui jurnal, mult mai înspre muzică decât cea de acum. Nu am reluat absolut nimic în această Insulă. Nici nu mi-am permis, dar nici nu cred că era posibil, având în vedere scheletul complet diferit al celor două insule.”
Recent, Insula a mai bifat un succes: a obţinut Marele Premiu al Festivalului de Dramaturgie Contemporană de la Braşov.
Noddy
Regretatul regizor, şi director de teatru, Cornel Todea, a lăsat un spirit bun la Teatrul Ion Creangă. Recent, a avut loc premiera unui nou spectacol pentru copii, „Noddy“, în regia lui Attila Vizauer.
Un spectacol pentru copii, în spirit flower-power
Noddy, după Enid Blyton
Cu: Camelia Andriţă, Alexandrina Halic, Mihaela Beţiu
Regia: Attila Vizauer
Teatrul Ion Creangă
Fiecare păpuşă îşi are rolul şi rostul ei în Oraşul Jucăriilor, acolo unde singurele limite permise sunt cele ale imaginaţiei, iar nepoftiţi sunt doar cei care şi-au neglijat dreptul la visare. Este ceea ce descoperă Noddy, celebrul personaj de poveste al anilor ’50, creat de scriitoarea Enid Blyton, atunci când păşeşte sfios pe un tărâm pe care nu îl bănuia până atunci posibil, cel al libertăţii de a fi tu însuţi, de a (te) cunoaşte, printre prieteni gata oricând să-ţi vină în ajutor. Transformând scena Teatrului Ion Creangă în terenul de joacă al unei fantezii muzicale inspirate de Beatles şi de spiritul flower-power, spectacolul Noddy propune, într-o distribuţie exclusiv feminină, un firesc al imaginarului, în care realitatea concretă, a regulilor sociale, se contopeşte cu născocirile pline de viaţă ale minţii unui copil-păpuşă care-şi permite să(-şi) inventeze lumea după propriul plac. „Pentru ei, copiii, desigur, isprăvile lui Noddy sunt cele care contează. Pentru noi (părinţi, bunici), pe lângă atenţia şi grija ca ei să fi înţeles, să le fi plăcut povestea, spectacolul poate naşte şi un strop de nostalgie. Îmi imaginez, la sfârşitul spectacolului, un domn care iese din sală de mână cu o fetiţă de numai câţiva ani. Ea fredonează melodia din final despre Oraşul Jucăriilor, iar el murmură, doar pentru sine, versurile Beatles-ilor: Is there anybody going to listen to my story / All about the girl who came to stay?“, declară Attila Vizauer, regizorul spectacolului. Reprezentaţia este dedicată copiilor cu vârsta de peste 5 ani şi a fost susţinută, în avanpremieră, de Teatrul Ion Creangă, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii „100, 1.000, 1.000.000 de poveşti” din acest an.
nr. 12 / decembrie 2012 Tweet
Within it’s listing of a hundred most effective planet manufacturers within 2007, Bloomberg Company 7 days newspaper rated Rolex quantity seventy-one.
The Alain Silberstein Krono Bauhaus Physical activities — SKU43 look at is usually an automatic look at to the first Japan really like before. That look at may be offered to be able to guys. The look at is a mark 1A Japan motion look at fabricated inside Parts of asia intended for your loved one.