TEATRU: Romeo și Julieta, Maitreyi
June 6th, 2012, Radu Pocovnicu Comenteaza TweetRomeo și Julieta
Cum reușește dragostea să înflorească într-o atmosferă de conflict sau ură – este cheia pe care merge Korsunovas în această tragedie a lui Shakespeare.
Romeo și Julieta, de W. Shakespeare Cu: Giedrius Savickas, Rasa Samuolyte, Dainius Kazlauskas, Tomas Zaibus Regia: Oskaras Korsunovas ș.a. Teatrul Bulandra. Spectacol prezentat de OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania)
Un spectacol zguduitor despre ură și dragoste
Bătălia dintre cele două familii veroneze, Capulet şi Montague, continuă pe alte coordonate temporale. Cine nu ştie trista poveste a preafrumoasei Julieta şi a lui Romeo, în care Shakespeare descrie idealul iubirii adolescentine? Doi tineri se iubesc, se căsătoresc în secret, dar nu au nici o şansă, despărţiţi de orgoliile familiilor lor vrăjmaşe. Doar părintele Lorenzo întrezăreşte o speranţă, dar strategia nu funcţionează, iar Romeo şi Julieta vor sfârşi tragic. În spectacolul lui Korsunovas, Renaşterii italiene i-a luat locul modernitatea jumătăţii de secol 20. Disputa nu se mai desfăşoară în aerul rarefiat al aristocraţiei italiene, ci are miez la modul cât se poate de propriu. Capulet şi Montague sunt două familii de brutari (specialitatea casei e pizza), care au mâinile mânjite de făină – a cărei versatilitate creează sensuri atunci când din ea se plămădeşte aluatul, făcând referire când la sex, când la arme sau otravă. Făina este ingredientul-metaforă din care se „coace” conflictul, toate raporturile dintre personajele create de Korsunovas. Iar întâlnirea dintre Romeo şi Julieta, surprinsă romantic în text – atât la început, cât şi la sfârşitul tragediei –, are loc unde unde altundeva decât într-o cuvă, recipient alchimic unde se amestecă toate elementele primordiale. Ar fi doar nişte imagini frumoase, dacă regizorul lituanian n-ar conduce, cu mână de maestru, acţiunile care se petrec pe scenă. Ai impresia că la fiecare întâlnire a reprezentanţilor celor două familii urmează să se producă un cataclism. Personaje vii, de o energie atomică dau o autenticitate incredibilă acestui spectacol.
Maitreyi
Compania de teatru D’aya a scos de curând o nouă premieră: Maitreyi, după binecunoscutul roman al lui Mircea Eliade și cartea lui Maitreyi Devi. Dramatizarea și regia artistică îi aparțin lui Chris Simion.
Maitreyi, după Mircea Eliade și Maitreyi Devi Cu: Maia Morgenstern, Doru Ana, Aylin Cadîr, Vlad Zamfirescu… Regia: Chris Simion Teatru: Compania D’aya
Povestea de iubire dintre Eliade și Maitreyi a fost „însuflețită“ prin acest spectacol.
Prima întâlnire cu Maitreyi: o ai în programa de bacalaureat ca „lectură obligatorie”. A doua întâlnire: o reciteşti după 30 de ani şi realizezi că este mai mult decât frumoasa poveste de dragoste dintre Mircea Eliade şi Maitreyi Devi. El a scris Maitreyi după ce a fost dat afară din casa familiei Narendra Sen. Ea a scris Dragostea nu moare ca răspuns, revoltată de apariţia romanului şi de toate fanteziile de amor pe care le mărturiseşte şi care o au ca personaj central. Fiecare a transpus subiectiv ceea ce sufletul său a trăit la o intensitate paroxistică, dincolo de reguli, prejudecăţi, religie, cultură. Spectacolul are la bază o dramatizare dublă, realizată după romanul Maitreyi de Mircea Eliade, cu intervenţii din Dragostea nu moare de Maitreyi Devi. Este prima dată când aceste două puncte de vedere se întâlnesc pe o scenă de teatru.
„Pentru mine spectacolul Maitreyi reprezintă o experienţă personală, mai mult decât o experienţă scenică sau una literară. Prima întâlnire cu această poveste a fost în perioada adolescenţei, când era inclusă ca lectură obligatorie în programa de bac. A doua întâlnire a coincis cu deplasarea mea în India. Am recitit cartea şi abia atunci am înţeles că este mai mult decât o frumoasă poveste de dragoste ce a marcat generaţii întregi. Am propus un spectacol autentic, de la decor, costume, muzică, ritualuri, un spectacol în care sufletul să poată să fie atins de fragilitatea şi cultura unei lumi total diferite de lumea noastră. Şi cred că am reuşit datorită unei distribuţii formidabile care a crezut în proiect şi a reuşit să scoată la lumină tot ceea ce India lui Eliade şi a lui Maitreyi conţine” – spune Chris Simion, regizorul spectacolului.
nr. 6 / iunie 2012 Tweet