Culisele vieţii pe vapoare de croazieră
July 29th, 2012, Monica Ramirez Un comentariu Tweet„Odată ce şi-a aruncat vraja, marea te ţine prins în mrejele ei pentru totdeauna.“ Jacques Yves Cousteau
Marea, imagine arhetipală a oricărui început și a oricărui sfârșit, fascinantă în viziunea priveliștilor ample, a poeziei depărtărilor și plimbărilor pe ţărmul însorit, a impetuozităţii și a forţei nestăvilite pe care o degajă. Simbolul mării e legat de mișcare, de o dinamică ce în esenţă reprezintă viaţa, dar și misterul adâncurilor și lumea nevăzută, voluptatea valurilor și culoarea schimbătoare a apei sub influenţa luminii. Misterul nesfârșit al orizontului ne atrage, locul unde albastrul cerului se unește cu cel al mării, paradoxalul lăcaș al apusului și al răsăritului. Imagine liniștitoare, romantică și idealistă. Ni se poate lua absolut totul, dar la baza umanităţii se află visele, gândurile și idealurile pe care nu ni le poate lua nimeni. Și exact asta reprezintă marea: speranţe și vise într-un viitor la fel de îndepărtat precum linia orizontului.
Întinderea nesfârșită de ape, măreţia albastrului întunecat și zbaterea necontenită a valurilor m-au vrăjit încă de la prima întâlnire. În timpul vacanţelor petrecute la mare nu construiam castele din nisip împreună cu restul copiilor și nu alergam ţipând de-a lungul ţărmului, ci rămâneam cu privirea pierdută în zare timp de ore întregi, urmărind vapoarele. Imaginându-mi. Simţeam căldura soarelui pe piele, vântul mi se strecura în păr, ploaia îmi șiroia pe obraji, puntea se legăna blajin sub picioarele mele, auzeam vuietul valurilor pe timp de furtună, inhalam cu nesaţ lumina aurie a răsăritului, tânjind după argintiul apusului. Nu știu dacă relaţia mea extrem de personală cu marea poate fi considerată drept un fel de premoniţie a anilor pe care aveam să-i petrec la bordul vapoarelor de croazieră, ori o simplă influenţă a zodiei de apă și poate a cărţii Toate pânzele sus, preferata copilăriei mele, citită și recitită de zeci de ori. Probabil câte puţin din fiecare. Ceea ce știu cu siguranţă este că dincolo de linia orizontului intram în lumea magică a corăbiilor cu pânze negre misterioase, învăluite în cântecul sirenelor și larma bătăliilor încrâncenate. Experimentam libertatea în cel mai pur sens al cuvântului, un produs de contrabandă al vremurilor acelora.
Au trecut mulţi ani până când am pășit în mod real pe puntea unui vapor și asta numai datorită unei întâmplări.
Dansam la Aro Palace în Brașov, într-un spectacol de excepţie a cărui faimă ajunsese și peste hotare. Într-o seară s-a zvonit că în public se află o impresară australiancă în căutare de artiști pentru contracte pe vapoare de croazieră. După spectacol am făcut cunoștinţă cu Jan Rogers, o blondă minionă cu ochi albaștri pătrunzători. Nu căuta dansatori la momentul acela, dar mi-a cerut totuși datele de contact. A trecut mai mult de un an, timp în care am uitat de visul meu marinăresc. Telefonul lui Jan m-a luat prin surprindere. Plecarea era într-o săptămână. Urma să mă îmbarc din portul Pireu pe MV Aegean I, un vapor de croazieră grecesc de tonaj mediu, prin urmare nu unul dintre mastodonţii diformi plutitori cu care nu prea am nimic în comun, ci un vas cu linii clasice, asemănător cu vechile corăbii la care visam cu ochii deschiși în copilărie. Prima destinaţie? Insula Ibiza. Asta era vestea bună. Vestea rea era că aveam să fiu singura dansatoare româncă într-o trupă de rusoaice. Vestea și mai rea? Rusoaicele erau furioase și extrem de ofuscate pentru faptul că Jan o înlocuia în ultimul moment pe una dintre ele. Nu cu o altă rusoaică, ci cu o româncă. Sigur, nu m-a ajutat prea mult nici afirmaţia lui Jan cum că „românca e o dansatoare mai bună decât toate rusoaicele la un loc”. M-au primit cu zâmbete de gheaţă, informându-mă cu o satisfacţie vădită că trebuie să învăţ treizeci de spectacole în aproximativ cinci zile. Habar n-aveau că pentru mine asta chiar nu era o problemă. Sar peste calvarul primelor zile, timp în care m-am concentrat pe învăţat, ignorând răutăţile gratuite. Când mi-a ajuns, le-am informat la rândul meu că eram la un pas să le arunc peste bord. În larg. Ne-am împrietenit aproape instantaneu.
Cei care-și doresc să muncească pe vapoare de croazieră trebuie să înţeleagă că viaţa pe mare este complet diferită faţă de viaţa pe uscat. Legile maritime internaţionale sunt uneori la fel de stricte precum cele militare. Pentru propria siguranţă, precum și pentru siguranţa pasagerilor, se impune o anumită disciplină și uneori chiar respectarea fără șovăire a ordinelor primite. Există o scară ierarhică respectată cu stricteţe. Căpitanul este ofiţerul cu cel mai înalt grad, ceea ce înseamnă că are drepturi nelimitate asupra echipajului. Nu, nu te condamnă să fii biciuit dacă faci tâmpenii și nici să tragi la galere, dar este foarte posibil să te debarce cu toate catrafusele în primul port. Staff Captain, căpitanul personalului, este al doilea la putere și, de obicei, dacă faci o prostioară ajungi în biroul lui, musai foarte spășit. După cum am mai spus, tâmpeniile sunt rezervate pentru boss-ul cel mare. Directorul de croazieră, Cruise Director, este un fel de căpetenie a artiștilor și persoana care interacţionează cel mai mult cu pasagerii. El este cel pe care trebuie să-l înjuri că te-a pus de serviciu la îmbarcare, embarkation duty, cu două ore înainte de începerea spectacolului, ori la debarcare, desimbarkation duty, la șase dimineaţa, când tu te-ai băgat în pat pe la patru.
Viaţa pe vapor se leagă fără doar și poate de nenumăratele exerciţii pentru situaţiile de urgenţă. Renumitele și mult urâtele lifeboat drills, cu tot cu purtarea obligatorie a vestelor de salvare. Fiecărui membru al echipajului i se desemnează un grup de pasageri pe care trebuie să-l stăpânească, îndrume și îmbarce în bărcile de salvare în caz de urgenţă. Echipajul este obligat să efectueze astfel de exerciţii la începutul croazierei, pentru a instrui pasagerii proaspăt îmbarcaţi. Dar asta nu e tot. Un alt exerciţiu săptămânal și independent de pasageri este obligatoriu, de obicei în timp ce vaporul este ancorat în port. La acest exerciţiu participă numai membrii echipajului și se simulează scenarii mai complicate, precum un incendiu de proporţii sau poate un atac armat. Chiar dacă la început pare o joacă plictisitoare, înţelegi destul de repede că trebuie să iei lucrurile foarte în serios. În cazul unui incident major, ai responsabilitatea de a salva vieţile pasagerilor care fac parte din grupul tău. Nu e ușor să stăpânești o ceată de oameni speriaţi, poate chiar pe jumătate isterici. În condiţii de stres suntem tentaţi să devenim iraţionali și asta chiar cu preţul propriei vieţi. În caz de nevoie, trebuie să fii pregătit să scuturi zdravăn un pasager care-și pierde capul, punând în pericol viaţa lui și poate și pe a altora. În general, pasagerii tind să aibă o atitudine recalcitrantă în timpul exerciţiilor de salvare. Vorbesc mult și tare, râd, nu sunt atenţi, fără să realizeze că, în caz de urgenţă, viaţa le poate depinde de acele instrucţiuni pe care le ignoră. Eu aveam o soluţie foarte simplă și eficientă pentru a-i cuminţi. Când mă întrebau în ce constă exerciţiul, le răspundeam cu toată seriozitatea că exersăm coborârea în rapel pe frânghie până la barca de salvare. Nu dădea greș niciodată. Se așternea o liniște exemplară, nu se mai auzea nici musca. Recalcitranţii se ascundeau pe undeva prin spatele grupului.
Este absolut necesar să te integrezi în peisaj în cazul în care vrei să trăiești și să muncești pe un vapor. Salariul atrăgător își pierde importanţa dacă nu te poţi adapta ori ai aversiune faţă de apă. N-o să ai parte numai de zile însorite. Furtunile, apele zbuciumate vor deveni parte integrantă din viaţa ta. Marea este imprevizibilă. Furtuna poate izbucni din senin, te ia pe nepregătite. Dacă nu respecţi și nu iubești marea cu adevărat, nu poţi rezista. Iar vaporul trebuie să devină o parte din tine. Colaborarea și munca în echipă sunt unelte esenţiale pentru supravieţuire în situaţiile de criză. Prieteniile care se leagă pe vapor, apropierea dintre oameni reprezintă experienţe unice, de neuitat. Devine mai mult un mod de-a trăi decât o simplă slujbă.
Se spune că e bine să-ţi lași munca la birou, să n-o aduci acasă cu tine, numai că pe vapor este exact invers. Locuiești la locul de muncă. Pe vapor muncești și trăiești, îţi îndeplinești sarcinile de serviciu și, în același timp, te ocupi și de nevoile personale. Ca membru al echipajului primești o cabină mică, pe care de regulă o împarţi cu alte persoane. Cu cât cabina care ţi se repartizează se află la un etaj inferior, cu atât condiţiile de trai sunt mai vitrege. Ultimul etaj aparţine ucenicilor de marinari, precum și personalului de serviciu.
Artiștii sunt ceva mai privilegiaţi, beneficiind de cabine de pasageri. Chiar dacă spaţiul este o idee mai mare, tot împarţi cabina cu o altă persoană. Ordine și disciplină, acestea sunt regulile de aur. Nu ai cum să trăiești altfel într-un spaţiu atât de mic. Nu mai vorbesc despre zilele în care marea este agitată, când ajungi în cabină și găsești totul de-a valma. Oftezi și o iei de la capăt. De cele mai multe ori, cabinele au paturi suprapuse. Patul de deasupra se află în dreptul hubloului, așa că era întotdeauna al meu. Îmi plăcea să adorm și să mă trezesc cu marea în faţa ochilor. Sigur, am avut parte și de peripeţii datorită acestei alegeri, ca spre exemplu un zbor magnific până la ușa de la intrare pe timp de furtună. Evident, în timp ce dormeam. Altă dată, furtuna a spart hubloul și m-am trezit cu un val spumos fix în pat.
Echipajul mănâncă în săli de mese special amenajate pentru ei, numite mess halls, exceptându-i pe artiști și câteodată o parte din personalul de croazieră, cruise staff, care au acces în toate restaurantele destinate pasagerilor. Fie că servești masa la restaurant ori nu, mâncarea este gratuită și extrem de bună și variată. Băuturile alcoolice se plătesc și preţurile sunt destul de piperate. Desigur, dacă suferi de rău de mare, toate acestea sunt de prisos și ar fi mai cuminte să-ţi găsești o slujbă cu… picioarele pe pământ. Nu de alta, dar nu te poţi bucura de viaţă, indiferent ce-ţi oferă, dacă îţi petreci jumătate din timp cu un lighean în braţe.
Contractele variază între trei și zece luni. Mi s-a întâmplat să lucrez și doi ani fără nici o pauză. Personalul de croazieră are în permanenţă contact direct cu pasagerii și reprezintă cartea de vizită a companiei maritime, așadar politeţea, zâmbetul și entuziasmul sunt elemente obligatorii. Nu e întotdeauna ușor să-ţi menţii zâmbetul indiferent de situaţie, mai ales dacă pici din picioare de oboseală ori dacă nu te simţi prea bine. Nici pasagerii nu-ţi fac viaţa prea ușoară. Din momentul în care ajung pe puntea unui vapor, oamenii tind să dea în mintea copiilor. La propriu. E ca și cum ar uita toate regulile de bun simţ după care se ghidează pe uscat. Te depistează imediat datorită uniformei pe care trebuie să o porţi în timpul zilei. Se apropie cu ochi mari și inocenţi de focă beată și-ţi adresează cele mai amuzante întrebări; spun amuzante pentru a păstra o marjă de respect. Cea mai faimoasă și regina tuturor întrebărilor ar fi: „La ce oră se servește bufetul de la miezul nopţii?” Oricine a lucrat pe un vapor de croazieră s-a confruntat cel puţin o dată cu această întrebare. Eu răspundeam mereu că la unsprezece și un sfert și eram crezută pe cuvânt.
Apoi interminabila problemă a toaletelor publice, care se găsesc din zece în zece metri. Este imposibil să te plimbi pe un vapor de croazieră fără să dai peste zeci de toalete publice. Cu toate astea, mi s-a întâmplat de nenumărate ori să mă aflu chiar în faţa unei astfel de uși, marcate cu un semn cât o zi de post, și să fiu întrebată unde se află toaleta. Îi trimiteam pe pasagerii respectivi într-o adevărată excursie prin tot vaporul. „Luaţi liftul trei etaje, o luaţi pe coridorul din dreapta până la capăt, apoi stânga și iar dreapta. Coborâţi pe scări încă patru etaje, stânga pe coridor, urcaţi două etaje, coridorul din dreapta…” Și tot așa până îi aduceam înapoi de unde au plecat. Le deschideam chiar eu ușa toaletei în faţa căreia se aflaseră cu numai cincisprezece minute mai devreme, afișând cel mai politicos zâmbet cu putinţă. Unii gustau gluma. Alţii nu. Drept care, mă trezeam cu un written complaint, o plângere scrisă adresată căpitanului. De obicei, căpitanii se amuzau copios și-mi făceau cinste cu un coniac Metaxa de cinci stele. Dar am avut și un căpitan japonez, care probabil provenea dintr-o familie de samurai, pentru care simţul umorului era un fel de noţiune abstractă. Nu mai este cazul să spun că nu-mi gusta nici un fel de glumă, așa că mai întâi primeam o notificare, written warning. Dacă nu mă potoleam, ceea ce nu se întâmpla niciodată, plăteam amenzi cuprinse între zece și douăzeci și cinci de dolari. Probabil în funcţie de sarcasmul răspunsului. Dar a meritat de fiecare dată.
Am avut și pasageri care s-au îmbarcat fără să știe unde merg. Îmi amintesc de o familie de americano-chinezi, complet pierdută în spaţiu. M-au întrebat încotro navigăm. Le-am răspuns că în China. S-au bucurat foarte mult, gândind cu voce tare că ar trebui să-și anunţe familiile din ţara de origine. M-au întrebat în cât timp ajungem. Le-am răspuns că în seara aceea. S-au bucurat și mai tare. Ne aflam în Miami, Florida. Oceanul Atlantic. No comment.
Altă dată, o doamnă ne-a felicitat pentru spectacol, după care ne-a întrebat dacă noi chiar locuim pe vapor. „Sigur că nu,” i-am răspuns. „Spaţiul este foarte limitat. În fiecare seară, după ce ne terminăm treaba, vin elicopterele și ne duc acasă.” Femeia a dat din cap în semn că a înţeles, apoi a întrebat unde locuiesc. I-am răspuns că în România. Mare greșeală. Nu auzise vreodată de așa ceva. Am lămurit-o că e o ţară pe undeva pe lângă Rusia. Faţa i s-a luminat. Auzise de Rusia!
„Dar nu e cam departe? Când mai apuci să te odihnești?”, a întrebat cu un aer îngrijorat.
„Păi, asta e, că nu prea mai apuc. Dorm cum pot în elicopter. Imediat ce ajung acasă, trebuie să mă întorc.” M-a privit cu părere de rău și mi-a urat succes și somn cât mai lin. Nu e o glumă, vorbea cât se poate de serios.
Într-o seară, mă aflam în lift, în drum spre sala de spectacol. Ușile s-au deschis între etaje și două doamne foarte elegante au pășit înăuntru. M-au întrebat dacă „urc în sus”. Le-am răspuns că o iau la dreapta. S-au retras grăbite, comentând între ele că trebuie să găsească liftul care „circulă doar în sus și-n jos, nu de la dreapta la stânga”.
De 1 aprilie, tot în Florida, Directorul de Croazieră a anunţat că poftește pasagerii la babord pentru a fotografia vestitul gheţar de la tropice ce alimentează cu apă potabilă portul Fort Lauderdale. În cinci minute, aproape ne-am răsturnat pe partea stângă, majoritatea pasagerilor bulucindu-se la babord cu aparatele de fotografiat gata de acţiune.
După câteva minute, Directorul de Croazieră a anunţat că era doar o glumă de 1 aprilie. Mulţi pasageri au rămas pe loc, în speranţa că totuși vor avea norocul să dea peste un gheţar în drumul nostru către Nassau, Bahamas.
Dacă totuși te încumeţi să treci peste „drăgălășenia” unor pasageri, frica de apă și răul de mare, spaţiul mic de locuit, lipsa completă a intimităţii, lucrurile personale împrăștiate prin toată cabina după o furtună mai zdravănă și zborul condorului din patul de deasupra, uniforma care la început te face să te simţi din nou ca la școală, disciplina obligatorie, respectarea ordinelor, exerciţiile de salvare, programul de muncă la foc continuu, șapte zile pe săptămână, căpitani o idee cam prea zeloși, pe care trebuie să-i saluţi în poziţie de drepţi când trec pe lângă tine și faptul că de multe ori nu poţi merge în linie dreaptă dacă nu te ţii de ceva, viaţa pe mare are beneficiile și farmecul ei aparte. Călătorești prin toată lumea. Te trezești în fiecare dimineaţă în altă ţară, cu posibilitatea de a descoperi unele dintre cele mai frumoase și interesante orașe ale planetei. Plus că ești plătit pentru asta. Echipajul este un mix internaţional de culturi și tradiţii, atmosfera generală una extrem de exotică. Dacă ești deștept, cum mulţi dintre noi n-am fost, poţi pune bani deoparte, din moment ce mâncarea, cazarea și spălatul rufelor sunt asigurate și nu ai facturi de plătit.
Artiștii au statut de pasager pe vapoarele de croazieră, un trai privilegiat faţă de restul echipajului, în sensul că beneficiază de cabine de pasageri și acces la restaurante, piscine, spa, săli de fitness și, în general, în toate zonele destinate pasagerilor. Programul de lucru este acceptabil: spectacolele zilnice, uneori două pe seară, repetiţiile aferente, plus variatele sarcini în plus. Câteodată sunt trimiși ca însoţitori în diferitele excursii pe uscat. Pe bani, bineînţeles. Te plătesc să te distrezi pentru ca împreună cu tine să se distreze și pasagerii. Dar nu în asta constă farmecul vieţii pe vapor. Cel puţin, nu pentru mine.
Așa cum viaţa normală este formată din momente, la fel se întâmplă și cu viaţa pe mare. Crâmpeie, imagini ce-ţi defilează prin faţa ochilor ca un film greu de descris în cuvinte. Contrar a ceea ce aţi văzut în filmul Titanic, prova, adică partea din faţă a vaporului, este o zonă accesibilă doar marinarilor și asta dacă și când au treabă pe acolo. De aceea, prima mea grijă atunci când mă îmbarcam pe un vapor nou era să mă împrietenesc cu marinarii respectivi pentru a mi se permite accesul într-un colţ ascuns, unde-mi petreceam o mare parte din timp. Era micul meu secret, locul meu preferat de unde observam în voie cerul, marea, orizontul, forţa incredibilă a vântului pe timp de furtună și jocul luminii în pereţii de apă. Cele mai frumoase momente le-am petrecut acolo, singură în colţișorul meu neștiut de nimeni. Eu și vuietul misterios al mării. Cerul nopţii cu ţesătura intricată de milioane de stele pe care ai impresia că le poţi culege oricând te hotărăști să întinzi mâna. Salturile jucăușe ale delfinilor în timp ce conduc vaporul ca niște ghizi plini de bunăvoinţă, atât de aproape încât tresari speriat, convins că se vor ciocni de metalul provei. O balenă cu puiul ei înotând graţios pe lângă carenă. Primele lumini ale ţărmului în depărtare creează impresia că cerul coboară la o plimbare pe pământ. Când se apropie furtuna, orizontul este înghiţit de un abur dens, ca și cum norii s-ar odihni pe ape. Emoţia și curiozitatea stârnită de acostarea într-un port nou. Oare de unde vin și unde pleacă vapoarele printre care te strecori? Echipajul și pasagerii zâmbesc și-ţi fac cu mâna. Pe mare suntem cu toţii mai buni, mai deschiși, mai umani. Oare cum arată portul, dar docurile?
Porturile au farmecul lor aparte. Noaptea e o liniște ireală, containerele par niște hipopotami imenși aliniaţi pentru onor. Luminile macaralelor se reflectă în apă ca într-o oglindă fermecată. Vapoarele stau cuminţi la doc, legate cu parâme, dar le intuiești nerăbdarea de-a o porni din nou spre alte zări necunoscute. Simţi freamătul neauzit din aer pe care-l regăsești în propriul tău suflet. Apoi bucuria ridicării ancorei. Zornăitul metalic se aude ca un murmur îndepărtat până în adâncurile calei. Farul, impunător și solitar. Ultima barieră. Din nou în libertatea vântului. Puntea îţi fuge de sub picioare, cucerind crestele ameninţătoare ale valurilor. Apa alunecă foșnind pe sub carenă, dâra albă de spumă lăsată în urmă devenind aproape fosforescentă pe timpul nopţii. Luna plină oglindită în apele uneori la fel de calme precum cele ale unui lac. Cărarea de lumină te îmbie s-o urmezi pentru a te căţăra pe astrul solar. Culorile violente pe timp de furtună, șuierul vântului, atât de puternic încât nu te poţi auzi vorbind. Munţii de apă prăvălindu-se parcă din cer. Ropotul ritmic al ploii, fulgerele uriașe cât tot cerul, urletul tunetului pe care-l simţi adânc în stomac. Strigătele întrebătoare ale pescărușilor.
Îmi amintesc detaliile și esenţa fiecărui loc în parte. Canalul Corint, o panglică de apă turcoaz între doi pereţi masivi muntoși, înalţi precum zgârie-norii. Albastrul intens al Mării Mediterane. Insulele grecești, splendide, unice, fiecare în felul ei. Misterioasa Corsică și nesfârșitele porturi pentru iahturi și ambarcaţiuni mici, adevărate păduri de catarge. Coasta de Azur, intimidantă prin frumuseţe și… preţuri. Riviera italiană, voluptuoasă și gălăgioasă, însetată de viaţă. Canalul Suez, o altă panglică de apă, verde de data aceasta, șerpuind printre dunele aurii de nisip ale deșertului. Africa, continentul contrastelor, unde iarna devine vară, pe care l-am înconjurat pornind de la Tripoli și terminând la Casablanca, rupt parcă din altă lume, acolo unde absolut totul este diferit faţă de ceea ce-ai văzut până atunci: cerul, apa, pământul, vegetaţia, animalele, păsările, oamenii, totul pare ca pictat cu o pensulă mustind de culoare. Botezul Ecuatorului, când Zeul Neptun și ajutoarele sale mi-au acordat certificatul de liberă trecere numai după ce-am parcurs cu bine câte un traseu dificil cu felurite obstacole la nivelul fiecărei punţi în parte. Paradisul celor trei puncte minuscule de pe hartă: Seychelles, Mauritius, Réunion. Capul Bunei Speranţe și Cape Point, locul unde apele reci și calde ale oceanelor Atlantic și Indian se unesc atât de pasional încât de multe ori stârnesc temutele cicloane. Cele patru zile și nopţi petrecute în mijlocul unui ciclon, la est de coasta Madagascarului. La un moment dat, vaporul s-a înclinat atât de mult spre tribord încât ne-am scufundat în apă cu toată partea dreaptă. Pianul și o parte dintre mesele și scaunele sălii de spectacol au zburat prin geamuri. Căpitanul a dat de băut la toată lumea, după care ne-a mărturisit că timp de câteva minute ne-am aflat la mila lui Dumnezeu, gata să ne răsturnăm complet. Când ne-am reîntors în Madagascar, primarul orașului ne aștepta cu fanfara și am aflat că fusesem daţi dispăruţi. Din o mie două sute de pasageri au rămas la bord doar două sute, restul grăbindu-se să debarce fără să-și mai ceară banii înapoi. Cape Town, numit odinioară și Taverna Mărilor, dominat de măreţul Table Mountain, o masă uriașă ce se învelește în fiecare după-amiază cu o mantie ţesută din norii cei mai albi și mai pufoși pe care i-am văzut vreodată. Spre seară se scurg de-a lungul peretelui stâncos până ajung pe plajă și dintr-o dată te afli în cer, invizibil de la brâu în jos. Strâmtoarea Gibraltar, fâșia de apă de un turcoaz pur precum turlele bisericilor grecești, ce face legătura între Europa și Africa. Amazonul, gigantul albastru al junglei în care se adună ploile ce cad pe o jumătate de continent, raiul biodiversităţii unde fiecare zi înseamnă nenumărate pericole și descoperiri. Canalul Panama, un tablou complet și complex cu lacuri, ecluze, pădure tropicală, ruine și orașe vechi, drumuri pitorești din piatră, dar și un mecanism complicat pentru accesul vapoarelor. America de Sud, diversă, nesupusă, paradoxală… verde. Nu culoarea cu care ești obișnuit, ci o nuanţă aparte care ţi se întipărește în memorie și pe care o cauţi mai apoi prin lume, dar n-o mai întâlnești niciunde. Dry dock în Virginia, pentru repararea și revopsirea carenei. Vaporul a fost scos din apă și urcat pe niște schele, părând o balenă uriașă care se relaxează la soare. Pentru a ajunge cu picioarele pe pământ și înapoi la cabină, ești nevoit să treci printr-o adevărată aventură, una care implicând căţărarea pe schelele elastice. Chiar dacă o faci de zeci de ori, tot ești convins în adâncul sufletului că se vor prăbuși în orice moment. Alaska, tărâm al aurorei boreale, de multe ori inaccesibil altfel decât pe apă, al gheţarilor maiestuoși, munţilor înzăpeziţi și fiordurilor înguste. Australia, paradis tropical cu iz de eucalipt și mlaștini înţesate cu mangrove, ape ca de smarald și plaje cu nisip alb ca laptele, broaște ţestoase gigant, Marea Barieră de Corali și arhipelagul secret format din insulele Whitsunday, de a cărui existenţă n-a știut nimeni timp de mii de ani în afara populaţiei Nagaro. Noua Zeelandă, ţara celui mai frumos port din lume și a vajnicilor Maori, a vulcanilor și a minunilor naturale cu o aură sălbatică. Gheizere fierbinti, ţărmurile abrupte ale Mării Tasmaniei, munţi formaţi prin vărsarea lavei în apa mării şi sculptaţi de scurgerea gheţarilor la vale în cele mai stranii şi felurite forme, golfuri şi golfuleţe, cascade izvorînd de la înălţime și prăbuşindu-se în mare pentru a forma o perdea de vapori de apă care reflectă curcubeul în lumina soarelui.
Toate aceste locuri, momente și imagini, plus multe, multe altele reprezintă adevărata magie a vieţii pe apă. Joseph Conrad spunea că „nu este nimic mai ispititor, încântător și înrobitor decât viaţa pe mare”. Adevărat. Jumătate din inima mea se află tot acolo, într-un colţișor ascuns pe prova unui vapor care mai străbate și astăzi mările și oceanele lumii.
Almanah Flacara 2012 Tweet
[…] Sursa: http://revistaflacara.ro/culisele-vietii-pe-vapoare-de-croaziera/ […]