LIFESTYLE

Imblânzit pentru şosea

May 1st, 2007, com 2 comentarii

Noul Seat Leon Cupra este cel mai puternic autoturism de serie fabricat vreodată de Seat, iar spaniolii îl recomandă ca pe un automobil cu atitudine de competiţie, proiectat şi dezvoltat însă şi pentru uzul cotidian.

Ţinând cont de liniile deja sportive ale gamei Leon, misiunea proiectanţilor Seat de a sublinia şi mai mult calităţile dinamice ale lui Leon Cupra a fost dificilă. Cu destulă discreţie, au reuşit totuşi să reprezinte o parte din pedigree-ul competiţional specific versiunii Cupra.

Prizele de aer generos dimensionate, dis­punând de grile-fagure, nu au doar un rol decora­tiv, aportul majorat de aer fiind necesar răcirii pu­ternicului propulsor, dar şi frânelor performante. în plus, suportul de culoare neagră al numărului de înmatriculare şi porţiunea inferioară de aceeaşi culoare a spoilerului faţă creează impresia unei guri avide să înghită cât mai mulţi kilometri, accen­tuând linia agresiv-sportivă a părţii frontale a noului Leon Cupra.

Partea posterioară a maşinii este dominată de difuzorul de culoare neagră plasat la baza barei de protecţie spate, care are însă un rol pur estetic, nefiind creat pentru o aerodinamică superioară.

Leon Cupra are o gardă mai joasă decât cea a restului modelelor din gamă, dar diferenţa de 14 mm este abia sesizabilă.

Atmosfera cockpit-ului este una de competiţie, subliniată de la primul contact vizual de elemente exclusive, specifice familiei Cupra. Scaunele stil racing, cu tetiere integrate în spătar, sunt special concepute pentru acest model şi asigură o exce­lentă susţinere laterală. Logo-ul de culoare roşie, brodat pe spătare, este în deplină armonie cu cusăturile de aceeaşi culoare ale tapiţeriei scaunelor.

Fundalul alb al instrumentelor de bord şi pe­dalele cu finisare metalică reprezintă alte ele­mente distinctive care completează tuşa racing a habitaclului noului model de top al mărcii spa­niole.

Leon Cupra este echipat cu un motor impre­sionant – 2.0 TFSI de 240 CP – dezvoltat exclusiv de către Seat, care reuneşte cu succes două tehnologii avansate: injecţia directă de benzină şi supraalimentarea. Turbocompresorul este de ultimă generaţie, dispunând de o turbină şi un compresor cu dimensiuni generoase. Pistoanele şi bielele motorului sunt reproiectate pentru a rezista noilor solicitări termice şi mecanice, ca şi injectoarele şi chiulasa.

Motorul 2.0 TFSI dezvoltă o putere care per­mite performanţe demne de o maşină de com­petiţie: viteza maximă atinsă este de 247 km/h, iar sprintul de la 0 la 100 km/h se realizează în numai 6,4 secunde. Elasticitatea acestui motor este apreciabilă, timpii de repriză fiind de 6,4 s pentru intervalul 80-120 km/h în treapta a cincea de viteză şi 8,2 s în treapta a şasea, ceea ce garantează depăşiri mai rapide şi mai sigure. Dar, prestaţia motorului nu ar fi fost nici pe jumătate la fel de impresionantă, dacă nu ar fi fost comple­tată şi de un sunet pe măsură. Inginerii de la Matorell au creat sistemul original de eşapament Seat Engine Sound, care asigură o reverberaţie viguroasă a sunetului motorului, de la cele mai reduse turaţii. Esenţa sportivă a noului model poate fi astfel relevată şi în cursul manevrelor efectuate la viteză mică de rulare.

In ciuda acestui enorm potenţial sportiv, nivelul consumului mediu declarat de constructor este surprinzător de redus: 8,3 1/100 km.

Pentru noul model toate caracteristicile sus­pensiei au fost regândite, iar prin utilizarea a numeroase componente din aluminiu s-a reuşit reducerea drastică a greutăţii constructive a aces­teia.

Modificări importante s-au efectuat şi la nivelul sistemului de servodirecţie; acesta are o demultiplicare mai scurtă şi implicit o precizie şi un grad al feed-back-ului mult crescute.

Leon Cupra beneficiază de aportul ultimei ge­neraţii a sistemului ABS, combinat cu sistemul de distribuţie electronică a frânării EBD. Suplimentar faţă de acestea, Leon Cupra dispune în echiparea de serie şi de un performant sistem electronic de stabilitate (ESP) care poate fi dezactivat, la dorinţă. Acesta include sistemele EBA (de asis­tenţă la frânarea de urgenţă), TCS (de control al tracţiunii) şi alte câteva funcţii suplimentare pen­tru asistenţa conducătorului. Una dintre cele mai inovative este Driver Steering Recommendation care ajută la menţinerea automobilului pe traiec­torie, în situaţii critice.

Atunci când senzorii sistemului ESP detectează apariţia unei situaţii critice datorate supravirării, este trans­mis un semnal motorului electric al servodirecţiei pentru stabi­lizarea vehiculului prin contra- bracare. Pilotul sesizează acest semnal şi poate reacţiona co­respunzător pentru stabilizarea maşinii. în condiţiile rulării pe asfalt uscat, impulsul aplicat direcţiei este aproape inobserva­bil pentru pilot; eficienţa acestui sistem este însă maximă pe dru­muri cu diferenţe notabile de aderenţă – de pildă atunci când se rulează cu două roţi pe asfalt uscat şi cu două pe porţiuni ude.

Sistemul de frânare a fost şi el adus la zi şi dispune de discuri de frână mari, ventilate atât pe faţă cât şi pe spate. Jantele turnate din aliaj uşor, cu un diametru de 18 ţoii, au un design suplu care nu opturează vederea către etrierele speciale, de culoare roşie.

Noul model nu şi-a propus să-şi trateze ocu­panţii în stil spartan şi de aceea dispune de câte­va opţiuni care duc la îmbunătăţirea confortului sau creşterea siguranţei. Din această ultimă cate­gorie fac parte airbag-urile suplimentare pentru locurile din spate (care le completează pe cele şase din echiparea standard) şi spectaculosul sis­tem de iluminare cu faruri xenon adaptive. Sistemul AFS primeşte informaţii de la senzorii de viteză şi rotaţie, în scopul ajustării direcţiei fluxu­lui luminos al farurilorîn direcţia virajelor parcurse. Mai mult decât atât, acest sistem reglează în mod automat şi înălţimea petei de lumină a farurilorîn funcţie de gradul de încărcare a automobilului, eliminând astfel necesitatea reglării manuale. Farurile bi-xenon asistate de sistemul AFS permit iluminarea unei suprafeţe a drumului cu 30% mai mare în cursul parcurgerii curbelor şi o creştere a distanţei de la care pot fi observate obiectele din faţa şoferului cu nu mai puţin de 68%. Astfel, la o viteză de 70 km/h, şoferul are la dispoziţie un timp de reacţie suplimentar de 1,8 secunde.

Pentru un nivel sporit de confort sunt disponi­bile: instalaţia de climatizare automată bi-zona, reglarea pe înălţime a scaunelor pilotului şi pasa­gerului, oglinzile retrovizoare laterale reglabile electric şi pliabile, geamurile faţă şi spate acţio­nate electric, computerul de bord, şi instalaţia audio radio-CD compatibilă MP3. în plus, o cone­xiune specială care permite integrarea unui IPod este disponibilă opţional pentru noul Leon Cupra, sau o conexiune de tip USB pentru orice acceso­riu electronic dispunând de acest port. Acestea sunt amplasate sub scaunul şoferului.

La un preţ de bază de 25.000 de euro cu toate taxele incluse, Leon Cupra este cu 2.000 de euro mai ieftin decât un Golf GTI 30 Edition (230 CP) şi cu aproape 3.000 de euro mai scump decât un Megane RS (225 CP). Dacă mai luaţi în calcul şi modelul Astra OPC (240 CP, 26.800 de euro) atunci este evident că Leon Cupra se va con­frunta cu o competiţie acerbă pe care o va câştiga modelul cu cele mai bune performanţe, dar şi cea mai bună imagine.

Taguri:

Comenteaza