Skoda Rapid
July 16th, 2012, Mugurel Margarit-Enescu Comenteaza TweetLa 16 ani de la debutul modelului „Octavia“, cehii de la „Skoda“ vor lansa „Rapid“, un nou automobil care să concureze pe piaţa maşinilor ieftine şi încăpătoare.
În 1991, Skoda Automobile a fost privatizată printr-o negociere care a dat câștig nemţilor de la Volkswagen în dauna francezilor de la Renault. Aceștia din urmă au pierdut pentru că în acea perioadă nu erau atât de interesaţi de păstrarea numelui Skoda, cât de fabricarea modelului Twingo în Cehia.
Cu o evoluţie înceată, dar constantă, Skoda a reușit să ridice calitatea produselor sale la nivelul impus de compania VW și chiar a depășit-o adesea în topurile de fiabilitate. Produsele sale au folosit mereu tehnologie VW, dar spre deosebire de Dacia, nu s-au păstrat la un nivel low cost. În zilele noastre nu este deloc dificil să configurezi Skoda Octavia la un preţ de 24-26 mii de euro și să beneficiezi de aceleași tehnologii ca și cumpărătorii de VW.
Libertatea și tehnologia oferite de VW au permis formarea unei identităţi distincte în cadrul grupului, dar și concurarea celorlalte produse VW și Seat.
Ei bine, această libertate pare să se apropie de sfârșit. La începutul acestui an, Skoda a lansat modelul Citigo. Acesta este identic din punct de vedere tehnic cu alte două modele: VW up! și Seat Mii. Același lucru se pare că se va întâmpla și cu Skoda Rapid care va avea un frate geamăn în persoana lui Seat Toledo.
Această politică de modele comune permite grupului VW să crească oferta fără a crește excesiv și costurile, dar afectează identitatea fiecărei mărci.
Rapid se va vinde în Europa începând cu această toamnă și are un rol important în strategia de creștere a companiei din Cehia. Modelul impresionează prin spaţiul oferit, un design serios și curat, o strategie de preţuri accesibile și o ofertă bogată de motoare. „Este o mașină care stabilește referinţa în segmentul berlinelor compacte: Skoda Rapid este spaţioasă, elegantă și totodată accesibilă pentru toată familia și impresionează prin soluţiile inteligente, tehnologia de ultimă generaţie și economia de carburant. Pe scurt, este o mașină care permite confort și mobilitate ca parte a unui pachet cu un preţ rezonabil. Mașina potrivită la timpul potrivit“, spune Winfried Vahland, directorul general al Skoda.
Rapid se integrează în gamă între Fabia și Octavia și este destinată să se poziţioneze în segmentul compactelor de volum. Acest segment acoperă în acest moment 36% din totalul vânzărilor la nivel mondial. Berlinele de tipul Rapid (deși are formă de berlină, Rapid are, de fapt, un portbagaj cu haion la fel ca la Octavia) acoperă cam 42% din acest segment. Experţii din industrie estimează că acest tip de mașini va înregistra o creștere a vânzărilor la nivel mondial de 50% până în 2020. Creșterea este evident generată de pieţe precum China și India care au un potenţial uriaș pentru berline de acest tip.
Rapid este primul automobil Skoda care prezintă noul limbaj de design al mărcii: „Este o mașină care îţi transmite mesajul designului încă de la prima vedere: clar, corect, proaspăt și emoţional“, spune Eckhard Scholz, responsabil cu dezvoltarea tehnică.
Partea frontală prezintă o abordare nouă a elementelor tipice de design Skoda. Logo-ul schimbat iese în evidenţă pe capota rotunjită, grila are un contur cromat și este formată din lamele verticale, iar farurile și proiectoarele mari completează un design cuminte, dar distinct.
Artificiile de design sunt rezervate mașinilor ceva mai scumpe, iar Rapid își dorește o poziţionare într-o clasă unde preţul contează în primul rând. De aceea, faţă de conceptul prezentat iniţial (MissionL la Frankfurt în 2011) Rapid a pierdut oglinzile cu semnalizator integrat, stopurile LED sau roţile de
dimensiuni generoase. Ceea ce a rămas este o reinterpretare a design-ului clasic regăsit pe Skoda Octavia făcută suficient de bine încât să nu existe nici un risc de a confunda cele două mașini.
Impresia cea mai puternică o va lăsa spaţiul interior rezervat pasagerilor și bagajelor care surprinde datorită dimensiunilor exterioare compacte. Rapid are o lungime de 4,48 m, cu aproape 10 cm mai mică decât Skoda Octavia, dar cu aproape 20 cm mai mare decât Dacia Logan. Mașina poate transporta confortabil 5 pasageri și bagajele acestora în portbagajul de peste 500 litri.
Cinci motoare pe benzină și două motoare diesel formează o ofertă impresionantă din care fiecare să-și poată alege în funcţie de preferinţă și posibilităţi. Cei de la Skoda s-au ferit să spună care vor fi acestea, dar este clar că vorbim despre propulsoarele de până în 2 litri din oferta VW. Mai multe ne vor fi dezvăluite în această toamnă la Salonul Auto de la Paris, unde mașina de serie o să fie prezentată în premieră publicului.
Rapid este un pas important în ofensiva VW pe piaţa automobilelor compacte de volum. Cu un preţ care ar trebui să pornească de la 10.000 de euro, noul model Skoda ar putea să concureze viitorul Logan. Depinde doar de Renault dacă va reuși să producă o mașină modernă și să păstreze aceleași preţuri reduse.
nr. 7 / iulie 2012 Tweet