xanax potential for abuse buy xanax xanax effects on bipolar

things to do soma san francisco buy soma soma holding vikipedi

valium for chest pain diazepam online how long does 2.5mg valium last

order valium Vallejo buy valium valium for 8 year old

hair salon in soma sf buy soma online no prescription soma srl merano

vetores soma modulos buy soma online no prescription soma bay marina shops

xanax ro39 generic xanax taking small amounts of xanax

tramadol use in epilepsy tramadol 50 mg tramadol compared to dilaudid

dose of ambien cheap ambien zolpidem buy El Cajon

what happens if you take 1000 mg of tramadol buy tramadol is tramadol legal in australia

ZOOM

Dragør, un muzeu locuit

October 10th, 2011, com Comenteaza

Pornesc  spre  piaţa  portului  unde, pe lângă  hotel şi restaurant, cafenele şi maga- zine  antichităţi-suveniruri   (să nu cumva să intraţi, că  nu veţi  scăpa  fără  cheltuieli; au tot felul de nimicuri  simpatice care vă  vor face cu ochiul!) şi cele de îngheţată (minunată şi uriaşă!),   intenţionez  să      vizitez   Muzeul Dragør  amenajat  într-o căsuţă   parter, una dintre cele mai vechi din orăşel, la un pas de căpitănia    portului  şi de  farul  aşezat pe  o structură   de lemn.

Tot aici sunt aşezate  pe uscat  două   nave  mici  pescăreşti,  iar  pe  la marginea  canalului, chiar  printre  celelalte bărci   de pescuit, abia sosite (se  simte pre- tutindeni  mirosul  peştelui proaspăt   abia descărcat) se află şi faimoasa Elisabeth K 571, acum  proprietatea  muzeului. Clădirea  e  o casă     pescărească     modestă     având  câteva încăperi    la   parter   şi  un  pod   mansardat. Intrarea în muzeu costă  neaşteptat de puţin, 20 de coroane (cam 3 euro) şi am surpriza să mă aflu în mijlocul celei mai mari colecţii de machete navale pe care am văzut-o vreodată. Gazdele se laudă  că  este una dintre cele mai mari colecţii din Europa. Machetele nu sunt noi, unele dintre ele având chiar în jur de 200 de ani. Pe pereţi picturi în ulei reprezentând alte ambarcaţiuni, furtuni sau bătălii navale. La mansardă o expoziţie despre viaţa de zi cu zi a unui sat de pescari, multe obiecte origi- nale aduse de pescari din  alte  ţinuturi,  dio- rame şi o cronologie a Dragør-ului.

Ies din nou în aer liber şi parcurg canalul portului vechi unde zeci de nave se pregătesc de o nouă cursă  în larg, nu foarte noi, chiar uzate, nu par a simboliza o viaţă prea uşoară a proprietarilor lor.

În  stânga  portului, de-a lungul  apei  a început să   se construiască   noul Dragør,   cu vile noi, arhitectură  modernă, geamuri mari, opulenţă, dar cu bun  gust. Câteva sute de imobile, parţial  ascunse de verdeaţă. Nimic monumental. Nimic uriaş.

Spre mare, când trec pe lângă  un restau- rant  elegant  cu  măsuţe   şi  umbrele  afară, observ, în noua marina, iahturile mari anco- rate la  cheu. Lume bogată,  nave impresio- nante, pavilioane străine,  dar şi  daneze. La capătul  digului, fiind ora asfinţitului, podul alb peste strâmtoarea Oresund (Strâmtoarea banilor) străluceşte  în  portocaliu. Pe malul celălalt  e Malmö din Suedia. Dar asta e altă poveste. Câţiva turişti fac poze, luptându-se cu vântul rece care se înteţeşte şi cu un roi de ţânţari care începe să atace orice fiinţă vie.

 

Elisabeth K 571 este un cuter de pescuit construit în 1941, pentru pescarul navigator Ejnar Larsen din Dragør. Realizat din lemn de stejar, fără vreun proiect special, la ochi, era dotat cu un motor în doi timpi.

În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, Danemarca a fost ocupată de armatele ger- mane încă din 1940, dar persecuţiile împotriva evreilor au început în mod susţinut în octombrie 1943. Printr-o mobilizare spontană şi fără precedent vase de pescari şi echipajele lor au evacuat spre neutra Suedie între 7.000 şi 7.500 de evrei. Din Dragør au fost evacuaţi aproximativ 700. Larsen, con- ducându-şi mica ambarcaţiune, a transportat 70 dintre ei. Asumându-şi riscuri deosebite, el a rămas în Danemarca până în 1944, când, bănuind că va fi anchetat de Gestapo, s-a refugiat el însuşi în Suedia. A continuat să pescuiască pe malul celălalt al strâmtorii Øresund, până la finalul războiului, când s-a reîntors în Dragør. Povestea cuterului K 571,  numit şi Nava spre libertate, a continuat la fel de normal ca înainte de război. În 1962, i-a fost înlocuit motorul cu unul mai performant şi Larsen a continuat să pescuiască cu ea până în anii ’80. Apoi, în timp, nefolosită, a început să se degradeze, iar în 2003 a fost cumpărată de muzeul local şi restaurată. Acum este perfect funcţională şi a rămas una dintre puţinele ambarcaţiuni  supravieţuitoare ale acţiunii de evacuare din anii ’40.

Dragør e o bijuterie la 15 minute de o mare capitală.  Cu bicicleta, poate la o jumătate  de oră. Un loc de fugă  pentru o zi. Se lasă  seara. Gata, înapoi în Copenhaga!

 

Taguri:

Comenteaza